Podstawa prawna:

  • Wytyczne z GIS, MEN, MZ
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. 2019r. poz. 1040 z późń. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późń. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 z późn. zm.).

Podstawowym celem wdrażanych procedur jest:

  • zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom oraz osobom pozostającym pod opieką placówki;
  • uniknięcie zakażenia przez osoby z zewnątrz;
  • zmniejszenie liczby kontaktów na terenie placówki oświatowej, celem umożliwienia identyfikacji pracowników, którzy będą podlegać kwarantannie w przypadku potwierdzonego zakażenia.

W związku z powyższym przez okres obowiązywania na terenie Polski stanu epidemii zaleca się stosowanie poniższych procedur:

  1. Procedura ograniczająca rozpowszechnianie się wirusa
  2. Procedura zapobiegawcza – podejrzenie wystąpienia zakażenia u pracownika
  3. Procedura zapobiegawcza – podejrzenie wystąpienia zakażenia u osoby pozostającej pod opieką placówki

Ad 1. Procedura ograniczająca rozpowszechnianie wirusa.

  1. Zapewnienie pracownikom środków ochrony indywidualnej – maseczki, jednorazowe rękawiczki.
  2. Umieszczenie płynu do dezynfekcji rąk przed wejściem na teren placówki oraz w salach. Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek dezynfekcji rąk lub zakładania rękawiczek ochronnych oraz zakrycia ust i nosa.
  3. Osoby przyprowadzające dzieci nie mogą mieć żadnych objawów wskazujących na chorobę zakaźną.
  4. Rodzice mogą wchodzić z dziećmi wyłącznie do przestrzeni wspólnej  placówki (np. szatnia), z zachowaniem zasady – 1 rodzic z dzieckiem lub w odstępie od kolejnego rodzica z dzieckiem 1,5m. Przestrzegając wszelkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk)
  5. Rodzice/opiekunowie prawni muszą zachować dystans społeczny pomiędzy pracownikami i innymi dziećmi min. 1,5m.
  6. Dziecko przyprowadzane do placówki nie może mieć objawów infekcji lub choroby zakaźnej.
  7. Mierzenie temperatury dzieciom termometrem bezdotykowym przypadku wystąpienia podejrzenia choroby.
  8. Do pracy może przyjść pracownik bez żadnych objawów chorobowych. W przypadku pojawienia się niepokojących objawów pracownik informuje telefonicznie Dyrektora placówki o zaistniałej sytuacji, kontaktuje się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną oraz oddziałem zakaźnym i postępuje według zaleceń jakie wydano.
  9. Uniemożliwienie stykania się ze sobą dzieci poszczególnych grup.
  10. Umieszczenie instrukcji mycia rąk w toaletach, umieszczenie instrukcji dezynfekcji rąk,  instrukcji zakładania i  ściągania rękawiczek jednorazowych oraz maseczek w widocznym miejscu – załącznik nr 3.
  11. Odległość pomiędzy pracownikami powinna wynosić minimum 1.5 m.
  12. Każda grupa ma przydzielonych na stałe opiekunów.
  13. Personel kuchenny nie może kontaktować się z dziećmi oraz pracownikami opiekującymi się dziećmi.
  14. Dyrektor zobowiązany jest do zorganizowania takiej pracy aby pracownicy po 60 r.ż. oraz
    z istotnymi problemami zdrowotnymi nie mieli bezpośredniego kontaktu z dziećmi.
  15. Bezwzględny nakaz stosowania osłony ust oraz nosa podczas kontaktu z interesantami, rodzicami.
  16. Wydzielenie odrębnego pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie koronawirusem, wyposażonym w środki ochrony indywidualnej (przyłbica, maseczka jednorazowa, rękawiczki ochronne, kombinezon) oraz płyny do dezynfekcji.
  17. Codzienna dezynfekcja pomieszczeń w których przebywają pracownicy oraz dzieci – sale zabaw, toalety, rozdzielnie, kuchnie wraz z całym wyposażeniem, ciągi komunikacyjne, oraz nie rzadziej niż co godzinę dezynfekcja powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, wyłączników świateł, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, blatów w salach, klawiatury, telefony itp. Należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji.
  18. W przypadku korzystania z pomieszczeń szkoły przez podmiot zewnętrzny, należy zobowiązać go do przeprowadzenia dezynfekcji pomieszczeń, użytych przyrządów i sprzętów należących do szkoły oraz wietrzenia pomieszczeń.
  19. Usunięcie z sal przedmiotów oraz sprzętów, których nie da się skutecznie zdezynfekować. Procedura mycia i dezynfekcji zabawek stanowi załącznik nr 1.
  20. Zastąpienie ręczników bawełnianych, ręcznikami jednorazowymi w toaletach dziecięcych.
  21. Zakaz wnoszenia na teren placówki rzeczy przyniesionych przez dzieci z domu (zabawek, kocyków itp.).
  22. Wietrzenie sal, w których organizowane są zajęcia, co najmniej raz na godzinę.
  23. Przypominanie dzieciom o konieczności częstego mycia rąk, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety oraz po powrocie z placu zabaw.
  24. W przypadku korzystania z placu zabaw – dezynfekcja urządzeń zabawowych po każdej grupie – załącznik nr 5.
  25. Dyrektor zobowiązany jest do wyznaczenia jednego miejsca – kosza, na wyrzucanie środków ochrony osobistej po ich zużyciu. 
  26. Przy organizacji żywienia w placówce, obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadzić należy zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia epidemiologicznego pracowników, w miarę możliwości odległość stanowisk pracy, a jeśli to niemożliwe – środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
  27. Mycie w temperaturze min 60 stopni  lub wyparzanie naczyń i sztućców wielorazowych.
  28. Monitorowanie prac porządkowych – załącznik nr 6.
  29. Wywieszenie w widocznym miejscu numerów telefonów do: organu prowadzącego placówkę, kuratora oświaty, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych – załącznik nr 4.

Ad 2. Procedura zapobiegawcza – podejrzenie wystąpienia zakażenia u pracownika.

  1. Do pracy mogą przychodzić jedynie osoby zdrowe.
  2. Pracownicy, którzy zaobserwowali u siebie niepokojące objawy nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszającego się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.

Postępowanie w przypadku, gdy do pracy przyjdzie pracownik z objawami zakażenia lub objawy wystąpią w trakcie wykonywania pracy– temperatura ciała powyżej 38 stopni C, kaszel, duszność, problemy z oddychaniem, bóle mięśni.

  1. Osobę podejrzaną o zakażenie koronawirusem jak najszybciej odizolować od reszty osób ograniczając kontakt. Należy wstrzymać przyjmowanie kolejnych grup dzieci.
  2. Poinformować o zagrożeniu pracowników – jest to realne zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika.
  3. Poinformować o podejrzeniu Stację Sanitarno – Epidemiologiczną, zostaną otrzymane zalecenia związane z dalszymi krokami i możliwościami organizacji bezpiecznej pracy

            w placówce.

  • Przykłady organizacji pracy po stwierdzonym przypadku koronawirusa u pracownika:
  • wstrzymanie prac, do czasu otrzymania zaleceń z Sanepidu;
  • dokonanie dezynfekcji stanowiska pracy chorego pracownika, w tym narzędzi oraz sprzętów, których używał (najlepiej całej placówki);
  • polecenie wykonywania pracy zdalnie – home office – wszystkim pracownikom, którzy mogą pracować w tej formie oraz którzy byli w tym dniu w pracy;
  • uruchomić pracę po uzyskani odpowiedniej informacji wydanej przez Sanepid.
  • Poinformowanie pracowników o działaniach podjętych w związku z zaistniałą sytuacją.
  • Sanepid może zdecydować o poddaniu osoby zdrowej, która miała styczność z chorym kwarantannie na okres 14 dni. Decyzja o zastosowaniu kwarantanny wskazuje jej okres

i miejsce odbywania, ma charakter decyzji administracyjnej. Pracownik ma obowiązek niezwłocznie poinformować pracodawcę o treści decyzji, ponieważ jest ona przyczyną uniemożliwiającą obecność w pracy.

  • Umieszczenie w widocznym miejscu potrzebnych numerów telefonów – Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna, służby medyczne.

Ad 3. Procedura zapobiegawcza – podejrzenie wystąpienia zakażenia u osoby pozostającej pod opieką placówki oświatowej.

Postępowanie w przypadku, gdy u osoby pozostającej pod opieką placówki wystąpią objawy zakażenia koronawirusem– temperatura ciała powyżej 38 stopni C, kaszel, duszność, problemy z oddychaniem, bóle mięśni, zmiany skórne, zmiany w okolicach oczy, problemy trawienne

  1. Dziecko podejrzane o zakażenie koronawirusem należy jak najszybciej odizolować od reszty osób pozostających pod opieką placówki.
  2. Należy niezwłocznie poinformować telefonicznie rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka.
  3. Należy poinformować  o podejrzeniu Stację Santarno – Epidemiologiczną, która wyda zalecenia związane z dalszymi krokami i możliwościami organizacji bezpiecznego funkcjonowania placówki oświatowej.
  4. Zawiadomienie Wydziału Edukacji oraz Kuratorium Oświaty.
  5. Poinformowanie pozostałych rodziców o podejrzeniu zakażeniem koronawirusem.

Pamiętaj!! Dziecko musi mieć zapewnioną opiekę do czasu przyjazdu rodziców bądź opiekunów prawnych.

Szczegółową procedurę postępowania z dzieckiem, który ma dolegliwości zdrowotne podczas pobytu w placówce oświatowej w trakcie epidemii COVID-19 stanowi załącznik nr 2.

Załącznik nr 1.

PROCEDURA MYCIA I DEZYNFEKCJI ZABAWEK

Wszystkie zabawki dopuszczone do użytku dzieci należy czyścić w dwóch etapach:

Etap 1: mycie, czyszczenie, pranie.

  • Każdą zabawkę należy dokładnie wyczyścić – powierzchnię zabawki należy przemyć ciepłą wodą z dodatkiem szarego mydła. Pozwala to usunąć brud i tłuszcz oraz bakterie.

Po umyciu każdej zabawki należy dokładnie wypłukać gąbkę.

  • Należy zwracać uwagę na trudno dostępne miejsca — za pomocą małej szczoteczki należy także wyczyścić rowki, zagłębienia oraz chropowate powierzchnie.
  • Mycie i czyszczenie zabawek nie gwarantuje zniszczenia wirusów, grzybów czy prątków. Dlatego drugim, niezbędnym etapem, jest dezynfekcja zabawek za pomocą specjalnych preparatów.

Etap 2: dezynfekcja

Przed dezynfekcją każda zabawka powinna zostać umyta — dezynfekcja jest drugim etapem postępowania związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa higienicznego zabawek, dlatego przeprowadzenie jej bez wcześniejszego umycia lub wyprania przedmiotów będzie bezcelowe.

Zabawki powinny być dezynfekowane:

  • zarejestrowanym środkiem nietoksycznym dla dzieci,
  • środkiem utleniającym w rozcieńczeniu 1:100,
  • dezynfekującą chusteczką nasączoną 70% alkoholem bądź nawilżoną płynem do dezynfekcji ściereczką.

Środków dezynfekujących należy używać zgodnie z zaleceniami producenta — skrócenie czasu dezynfekcji nie zapewni skuteczności całego procesu, natomiast jego wydłużenie może mieć szkodliwy wpływ na przedmiot.

Jeżeli jest to możliwe — po dezynfekcji zabawki dobrze jest suszyć na wolnym powietrzu.

KAŻDA ZABAWKA WYMAGA INNEGO SPOSOBU CZYSZCZENIA

I DEZYNFEKOWANIA

Zabawki plastikowe, metalowe, drewniane

Najłatwiejszą w utrzymaniu czystości grupą zabawek są te wykonane z plastiku, metalu lub drewna, w szczególności jeżeli są to przedmioty dużych rozmiarów. Należy czyścić je za pomocą ciepłej wody z mydłem. Po myciu upewnić się, że zabawka została dokładnie wytarta i wysuszona. Następnie każdy przedmiot przecieramy ścierką nasączoną odpowiednim środkiem dezynfekującym. Po upływie czasu wskazanego przez producenta zabawkę opłukać wodą w celu pozbycia się nieprzyjemnego zapachu użytego środka dezynfekującego.

Zabawki elektroniczne

Zabawki elektroniczne nie mogą być czyszczone z użyciem dużej ilości wody. Ich mycie i czyszczenie polega na dokładnym przetarciu gąbką nasączoną wodą z dodatkiem szarego mydła. Następnie zabawkę należy dokładnie wytrzeć ściereczką nasączoną środkiem dezynfekującym — może być to ten sam środek, którego używa się do dezynfekowania zabawek drewnianych i plastikowych. Podobnie, jak w przypadku wcześniej opisanych zabawek — przedmioty należy dokładnie wysuszyć przed udostępnieniem dzieciom.

Zabawki i instrumenty muzyczne (flet, trąbka, gwizdek)

Instrumenty należy myć w wodzie z dodatkiem szarego mydła, można także na chwilę zanurzyć je we wrzątku. Następnie każda część powinna zostać poddana dezynfekcji przeznaczonym do tego celu preparatem. Instrumenty muzyczne z ustnikami trzeba dezynfekować po każdym użyciu.

Plastelina, ciastolina, narzędzia do wycinania

Wszelkie narzędzia służące do przycinania ciastoliny i plasteliny należy myć i dezynfekować zgodnie z zasadami przewidzianymi dla zabawek plastikowych. Po umyciu każdy przedmiot przecieramy ścierką nasączoną odpowiednim środkiem dezynfekującym. Po upływie czasu wskazanego przez producenta zabawkę należy opłukać wodą w celu pozbycia się nieprzyjemnego zapachu użytego środka dezynfekującego.

Plastelinę oraz ciastolinę wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.

Kredki

Ze względu na charakterystyczny surowiec, z którego wykonane są kredki — nie zaleca się
mycia ich z użyciem wody. Kredki, z których korzysta więcej niż jedno dziecko, w celu dezynfekcji przecierać chusteczką nasączoną preparatem dezynfekującym.

Książki

Rutynowe czyszczenie książek powinno polegać na wycieraniu z kurzu suchą ściereczką. Widoczne zabrudzenia okładek przecierać lekko zwilżoną chusteczką. W celu dezynfekcji przetrzeć okładkę książki chusteczką nasączoną odpowiednim preparatem, a następnie wytrzeć do sucha.

Nowe zabawki

Każda nowa zabawka przed udostępnieniem dzieciom musi zostać zdezynfekowana. Mycie na ogół można ograniczyć do przetarcia ściereczką nasączoną wodą z mydłem, do dezynfekcji zaś wystarczy przetarcie chusteczką z preparatem dezynfekującym. Maskotki i inne przedmioty wykonane z materiału należy spryskać preparatem w sprayu.

JAKIE PREPARATY DO CZYSZCZENIA I DEZYNFEKCJI WYBRAĆ

Do mycia i czyszczenia zabawek w pierwszym etapie wystarczy ciepła woda oraz szare mydło — również w przypadku maskotek i innych przedmiotów wykonanych z tkanin. Natomiast drugi etap — dezynfekcja, wymaga większej uwagi.
Zaleca kierowanie się następującymi wskazówkami:
1) preparat powinien być bezwonny,
2) preparat nie może podrażniać skóry,
3) preparat nie powinien wymagać spłukiwania,
4) preparat nie może niszczyć dezynfekowanej powierzchni,
5) preparat powinien posiadać oznaczenie producenta „przeznaczony do zabawek” albo „nieszkodliwy dla dzieci”.

PROCEDURY HIGIENICZNE ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM ŚRODKÓW DO CZYSZCZENIA I DEZYNFEKCJI

Samo czyszczenie oraz regularna dezynfekcja zabawek nie zagwarantuje bezpieczeństwa w szkole, przedszkolu, jeżeli personel odpowiedzialny za utrzymanie czystości nie będzie stosować się do zasad określonych w procedurach higienicznych.

W każdym pomieszczeniu do sprzątania i czyszczenia należy używać specjalnie wydzielonych ściereczek, gąbek, mopów itp. 

Środków należy używać zgodnie z przeznaczeniem i zaleceniami producenta ze szczególną dbałością o czystość roztworu (nadmierne rozcieńczenie preparatu niweluje jego skuteczność).

Załącznik nr 2

PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM, KTÓRE MA DOLEGLIWOŚCI ZDROWOTNE PODCZAS POBYTU W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ W TRAKCIE EPIDEMII COVID-19

W przypadku stwierdzenia, że dziecko źle się czuje, podejmuje się następujące działania:

Nauczyciel:
a) sprawdza objawy złego samopoczucia, mierzy dziecku temperaturę termometrem bezdotykowym (w przypadku korzystania z termometru innego niż bezdotykowego, należy pamiętać o konieczności dezynfekcji po każdym użyciu);
b) zasięga opinii dyrektora, który kontaktuje się z rodzicami i ustali z nimi dalsze postępowanie
w sprawie dziecka.
c) zapewnia choremu dziecku do momentu przybycia rodzica bądź opiekuna prawnego spokoju oraz odseparowanie od innych dzieci;

Dyrektor:
d) informuje  o podejrzeniu Stację Santarno – Epidemiologiczną, która wyda zalecenia związane z dalszymi krokami i możliwościami organizacji bezpiecznego funkcjonowania placówki oświatowej;
e) zawiadamia Wydział Edukacji oraz Kuratorium Oświaty.

W przypadku odmowy odebrania dziecka z placówki przez rodzica bądź opiekuna prawnego, gdy objawy się nasilą dyrektor niezwłocznie zawiadomia pogotowie ratunkowe.

Za objawy zaobserwowane u dziecka, upoważniające do zmierzenia temperatury uważa się:

a) skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona lub jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze);

b) oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, a w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku);

c) zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle;

d) system oddechowy: dziecko ma katar, problemy z oddychaniem,

e) system trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 2 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby);

f) jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust.

Załącznik nr 4

NUMERY TELEFONÓW

WYDZIAŁ EDUKACJI 

+ 48 32 29 60 642

STACJA SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNA SOSNOWIEC

+48 500 060 599

INSPEKCJA SANIARNA W SPRAWIE KORONAWIRUSA

+48 22 25 00 115

KURATORIUM OŚWIATY

+48 32 26 55 130

POGOTOWIE RATUNKOWE

999 LUB 112

Załącznik nr 5

PROCEDURA DEZYNFEKCJI URZĄDZEŃ

ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA PLACU ZABAW

1. Instrukcja dotyczy dezynfekcji urządzeń zabawowych oraz wyposażenia znajdującego się na placu zabaw.

2. Częstotliwość dezynfekcji – każdorazowo po grupie, która zakończyła korzystanie z placu zabaw.

3. Plastikowe oraz metalowe elementy jak i dodatkowe wyposażenie placu zabaw  należy dokładnie wytrzeć środkami dezynfekcyjnymi przy użyciu ścierki.

4. Przebieg czynności dezynfekcyjnych wpisuje się według załącznika nr 1 do niniejszej instrukcji.

5. Drewniane części placu zabaw należy wyłączyć z użytkowania ze względu na niemożność dokonania dokładnej dezynfekcji tych elementów.

4. Osoby wykonujące czynności dezynfekcji sprzętu sportowego:

  • pracownicy obsługi.

5. Nadzór nad czynnościami wymienionymi w instrukcji sprawuje dyrektor.

Załącznik nr 1 do instrukcji dezynfekcji placu zabaw

Czyszczenie i dezynfekcja sprzętu sportowego

Data przeprowadzonej dezynfekcjiRodzaj dezynfekowanego sprzętuNazwa stosowanego preparatuImię i nazwisko oraz podpis osoby wykonującej czynność czyszczenia
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    

Załącznik nr 6

Monitorowanie prac porządkowych – mycie i dezynfekcja

Data i godzina przeprowadzonej dezynfekcjiRodzaj dezynfekowanego sprzętu/pomieszczeniaNazwa stosowanego preparatuImię i nazwisko oraz podpis osoby wykonującej czynność czyszczenia