Ognisko ma siedzibę w budynku Szkoły Podstawowej nr33 przy ul.Starzyńskiego 41 w Sosnowcu. Organizuje zajęcia dla dzieci zgodnie z załączoną informacją:
Oferta placówki uwzględnia prowadzenie zajęć dla określonych grup wiekowych dostosowanych do stopnia zdolności i umiejętności wychowanków. W tym roku szkolnym przygotowana została oferta w różnym przedziale wiekowy. Są to następujące zajęcia:
CZYTELNICZE
- CZYTELNICZO – PLASTYCZNE
Wdrażanie do prawidłowego obchodzenia się z książką. Kształcenie umiejętności posługiwania się tekstem. Popularyzacja wśród dzieci i młodzieży poezji, literatury i wydawnictw popularno-naukowych.
Rola mediów w przekazywaniu wiedzy. Rozwijanie twórczej inicjatywy i aktywności wśród dzieci.
Rozbudzanie potrzeb kulturalnych i kształtowanie aktywnych twórczych postaw. Twórczość własna uczniów w tym organizowanie przedstawień okolicznościowych dla środowiska np. z okazji:
Dnia Edukacji Narodowej, Dnia Górnika, Świąt Bożego Narodzenia, Dnia babci i dziadka, Dnia matki i ojca. Uczestnictwo w lekcjach teatralnych. Realizowanieprogramów edukacyjnych i profilaktyczno-wychowawczych wspólnie z nauczycielami szkół. Kształtowanie umiejętności porozumiewania się, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, Uczenie odpowiedzialności za własne czyny,
Kształtowanie umiejętności uczestniczenia dzieci i młodzieży w kulturze, rozwijanie talentów
i twórczości młodzieżowej. Aktywizacja rodziców na rzecz placówki, do której uczęszczają ich dzieci.
Kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu.
Cele główne kół zainteresowań:- przygotowanie do samodzielnego poszukiwania informacji i materiałów, świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji (prasa, Internet) oraz wydawnictw multimedialnych, rozwijanie i utrwalanie zainteresowań i potrzeb uczniów, wprowadzenie w świat mediów, poznanie podstawowych sposobów komunikowania się ludzi, zaangażowanie uczniów w pracę na rzecz placówki, kształtowanie postawy świadomego małego dziennikarza, rozbudzanie wyczulenia na problemy najbliższego otoczenia, rozwijanie zdolności literacko-dziennikarskich, budzenie odpowiedzialności, obowiązkowości, ale i odwagi osobistej, zapoznanie z gatunkami dziennikarskimi. Tematyka zajęć:- historia prasy, artykuły tematyczne – święta państwowe i ich historia, święta religijne i tradycje ludowe,- sposoby werbalnego i niewerbalnego komunikowania się z otoczeniem.
INFORMATYCZNE
- INFORMATYCZNE – PROGRAMOWANIE
W dobie współczesnego świata korzystanie z technologii komputerowej i umiejętność selekcjonowania informacji powinny należeć do podstawowych umiejętności wynoszonych przez uczniów ze szkoły. Pogłębianie wiedzy informatycznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje mu możliwość rozbudzenia swoich zainteresowań oraz jest istotnym elementem powiązania wewnętrznego świata szkolnego ze światem zewnętrznym. Nowe technologie w tym umiejętność np. programowania stwarzają podwaliny do zapoznania młodego człowieka z sferą informatyczną szeroko rozumianą.
- ROBOTYKA.
Współczesna edukacja kładzie szczególny nacisk na przygotowanie dzieci i młodzieży do życia
w otaczającym świecie, charakteryzującym się dużym postępem technologicznym i zalewem informacji. Dlatego też korzystanie z technologii komputerowej i umiejętność selekcjonowania informacji powinny należeć do podstawowych umiejętności wynoszonych przez uczniów ze szkoły. Pogłębianie wiedzy informatycznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje mu możliwość rozbudzenia swoich zainteresowań oraz jest istotnym elementem powiązania wewnętrznego świata szkolnego ze światem zewnętrznym. Mitchel Resnick, profesor pracujący w Massachusetts Institute of Technology, zaleca, aby nasza szkoła bardziej przypominała przedszkole. Na poparcie swej – z pozoru dziwacznej – tezy przytacza kilka spostrzeżeń. W przedszkolu dzieci przez większość spędzonego w nim czasu coś tworzą: rysują, budują, opowiadają. Ponadto w przedszkolu dzieci współpracują w grupie oraz mają sporo elastyczności, mogą podążać za swoimi zainteresowaniami. I wreszcie – chyba najważniejsze – większość naszej ludzkiej pracy kreatywnej dotyczą spraw, które nas zwyczajnie w jakimś stopniu obchodzą. Nowe technologie w nauczaniu powinny być w taki sposób wykorzystywane, aby rozbudzały to zainteresowanie przedszkolaka w uczniu, studencie czy dorosłym, na każdym etapie kształcenia; aby zachęcały lub wymuszały postawy aktywne. Stosowanie nowych technologii w procesie dydaktycznym powinno z jednej strony sprzyjać tworzeniu sytuacji, w których niezbędna okazuje się współpraca w grupie, a z drugiej strony nowe technologie tę współpracę powinny ułatwiać i porządkować. Dla Resnick’a nadrzędnym celem edukacji jest wykształcenie kreatywnych myślicieli. Nie chodzi wszak o to, co i ile człowiek wie, ale o to, czy myśli twórczo, czy potrafi znajdować nowe rozwiązania w nowych sytuacjach. Duch przedszkola – które wg Resnick’a ma być docelową formą naszej edukacji – materializuje się (między innymi) poprzez zabawę klockami. W projekcie Koła Robotyki nie są to jednak klocki przypadkowe. Wybór padł na klocki LEGO, znaną i niezwykle cenioną przez dzieci i rodziców markę. LEGO jest marką rozpoznawaną i pozytywnie kojarzącą się. Ten marketingowy kapitał warto wykorzystać w edukacji. Realizacja programu powinna odbywać się w grupach 10-16 osobowych, w pracowni komputerowej wyposażonej w komputery, zestawy LEGO Education WeDo oraz oprogramowanie pozwalające na realizację zaplanowanych treści. Uczestnicy powinni pracować w zespołach dwuosobowych przy osobnym komputerze.
PLASTYCZNE
Od najdawniejszych lat należy rozwijać twórcze możliwości dziecka za pomocą różnych form wychowania estetycznego. Jedną z nich jest plastyka. Program został napisany z myślą o uczniach klas młodszych z przedziału od I do III klasy szkoły podstawowej. Celem edukacji jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka , wychowanka Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 2.
W ramach tego rozwoju zawiera się cel główny zajęć plastycznych, a mianowicie rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dziecka. Wizją niniejszego programu jest przygotowanie dziecka do udziału w życiu kulturalnym w przyszłości jako świadomego odbiorcy , a być może jako przyszłego kreatora sztuki. Zajęcia mają wyczulić wychowanka na poszanowanie wytworów człowieka, pielęgnowanie zwyczajów ludowych jako elementu kultury narodowej. Wychowankowie poznawać będą różnorodne techniki plastyczne w zależności od uzdolnień plastycznych danego dziecka a także od indywidualnych wizji plastycznych. Cele programowe realizowane będą poprzez rozwijanie zdolności i umiejętności myślenia twórczego, wyposażenie uczniów w wiedzę potrzebną do samodzielnego rozwijania indywidualnych pasji. Ważnym elementem w procesie kształcenia jest szeroko rozumiana sfera emocjonalna, która musi być uaktywniona pod kątem rozbudzenia i wzmocnienia motywacji do poznania otaczającego świata i dalszego zgłębiania, potrzeby artystycznej ekspresji. W sferze aktywności działania położenie nacisku na realizowanie przez uczestników własnych pomysłów. Zajęcia maja charakter zabawowy. Ekspresja plastyczna dziecka jest spontaniczna i wynika bezpośrednio z jego przeżyć, spostrzeżeń wyzwalających wyobraźnię i fantazję. Zabawowa forma zajęć zachęca uczestników do udziału w zajęciach, równocześnie daje dużo radości i satysfakcji.
- WARSZTATY PLASTYCZNE.
Realizacja programu powinna mieć miejsce w dogodnych warunkach salowych wraz z zastosowaniem odpowiednich materiałów pozwalających na realizację zaplanowanych treści zajęć tematycznych. Uczestnicy powinni pracować indywidualnie lub w zespołach do dwóch lub kilku osobowych w zależności od tematu i wizji artystycznych.
Program stworzony został z myślą o uczniach szkoły podstawowej i są skierowane do wszystkich wychowanków w oparciu ich aktywności na tworzeniu przez nich wizji plastycznych uwidocznionych w wykonanych pracach. Celem edukacji jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka , wychowanka OPP2. W ramach tego rozwoju wychowankowie uczestniczą w zajęć plastycznych , a mianowicie rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień dziecka. Wizja niniejszego programu jest przygotowanie dziecka do udziału w życiu kulturalnym w przyszłości jako świadomego odbiorcy i twórcy.
SPORTOWE
- KOŁO ZAJĘĆ REKREACYJNO – SPORTOWYCH.
Przedmiotowe programy adresowane są dla dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym szkoły podstawowej. Programu sportowe i ich realizacja podyktowane są potrzebą zakotwiczenia u młodego człowieka tzw. kultury fizycznej, która w obecnym świecie jest niezbędna w prawidłowym rozwoju człowieka. Założeniami omawianych programów jest rozbudzenie powszechnego zainteresowania u dzieci i młodzieży ,potrzebą rozwijania ich zdolności fizycznych w tym efektywnego sposobu spędzania wolnego czasu po zajęciach lekcyjnych w szkole na obiektach sportowych w szerokim tego słowa znaczeniu.
Głównym celem zajęć jest zaspokojenie biologicznej potrzeby zwiększonej aktywności ruchowej oraz stworzenie dzieciom szerokiej możliwości jej realizowania pod okiem nauczyciela.
Program ma na celu podnoszenie ogólnej sprawności psychoruchowej wraz z przygotowaniem do wszechstronnego uczestnictwa w kulturze fizycznej , jak również rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. Program ma służyć poznawaniu oraz kształtowaniu umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących, wytworzenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas uczestnictwa w grach i zabawach w których w sposób naturalny występuje element rywalizacji, współzawodnictwa. Dzieci maja możliwość zapoznania się z nazewnictwem oraz słownictwem sportowym oraz kształtowaniem cech motorycznych takich jak szybkość , zwinność, wytrzymałość jak i nabycie umiejętności regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych mających na celu wyuczenie potrzeby odpowiedzialności , samodzielności oraz samodyscypliny. Służyć temu mają zastosowane metody pracy odtwórczej polegającej na zabawie naśladowczej, bezpośredniej celowości ruchu zwanej zadaniową oraz programowego nauczania i ich małych obwodów stacyjnych, zadań dodatkowych w tym zastosowania toru przeszkód, ścieżki zdrowia.
W wyniku uczestnictwa w przedmiotowym programie młody człowiek winien dbać o podnoszenie sprawności fizycznej, organizuje i aktywnie uczestniczy w zespołowych formach aktywności ruchowej, umiejętnie stosuje ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną i ruchową, podporządkowuje się określonym zasadom i przepisom obowiązującym, jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych, potrafi kulturalnie kibicować i uczciwie rywalizować , stosuje różne formy relaksacji po wysiłku fizycznym.
JĘZYKOWE
- JĘZYK ANGIELSKI.
Koło języka angielskiego dla podopiecznych wychowanków przedziału wczesnoszkolnego powstało
w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej i wychowawczej szkoły na terenie której odbywają się zajęcia przedmiotowe języka angielskiego organizowane przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 2 w Sosnowcu.
Celem nauczania w tej formie jest opanowanie przez uczniów podstaw komunikacyjnych języka angielskiego, które oparte zostaną na ćwiczeniach komunikacyjnych , takich jak gry i zabawy , pozwolą spędzić uczestnikom czas wolny w sposób przyjemny i pożyteczny. Zbiegi te mają pobudzić
u uczestników zajęć wyobraźnię językową , integrację z wiedzą i umiejętnościami już zdobytymi na zajęciach w szkole jak i rozwijanie umiejętności pracy w grupie z wykorzystaniem nowoczesnej technologii edukacyjnej. W trakcie zajęć ogniskowych położony zostanie nacisk na rozwijanie umiejętności rozwijania sprawności słuchania, mówienia, czytania, pisania. Sprawność słuchania oparta zostanie na stopniowym osłuchaniem się z dźwiękami i intonacją języka angielskiego.
- ZAJĘCIA SZACHOWE
Zajęcia w swym założeniu przeznaczone są dla dzieci znajdujących się w przedziale od I do VIII klasy szkoły podstawowej. Cechą charakterystyczną niniejszych programów jest ich miejsce realizacji jak ich odbywania. Mam tu na myśli tzw. wolny czas po odbytych lekcjach, czas w którym dzieci i młodzież przy odpowiednim podejściu ze strony pedagoga, nauczyciela prowadzącego jest wyrobienie u dzieci postaw społecznie akceptowanych takich jak: współdziałanie w grupie rówieśniczej, pomaganie innym, sztuka rozmawiania i słuchania, dochodzenia do kompromisów w grupie rówieśniczej mające znamiona tolerancji. Przy zastosowaniu omawianych programów uzyskujemy realizację tzw. głównych celów do których oprócz już wymienionych dodałbym: – wspomaganie rozwoju intelektualnego, – wrodzonych możliwości twórczych, w tym wyrabiania jej ekspresji i postawy, rozwijanie samodzielności , wytrwałości kreatywności przy wykonywaniu określonych prac, umiejętności planowania i wykonywania właściwych wyborów, rozwijanie umiejętności manualnej i percepcyjnej.
Dodatkowo w programach szachowych realizowane są cele bardziej szczegółowe i pożądane do których zaliczyłbym rozwijanie myślenia logicznego, dedukcyjnego, twórczego oraz umiejętności sposobu wyrażania indywidualnych własnych obserwacji i przemyśleń, doświadczeń wyniesionych z potyczek na planszy szachownicy. Uczniowie uczą się szacunku do przeciwnika, kultury gry w tym umiejętności gry w ciszy z zastosowanie wszystkich kanonów gry jakie przynależą szachom. Ważnym elementem tej konstrukcji jest stworzenie przez nauczyciela należytej atmosfery pracy w grupie, która musi się opiera się na bezwzględnym zaufaniu uczniów do opiekuna tego typu zajęć. Możliwość szybkiego komunikowania się ze współuczestnikami zajęć szachowych w tym indywidualizacja tempa i poziomu pracy jest kluczowym element prawidłowego funkcjonowania młodego uczestnika koła szachowego w adaptacji reguł i zasad gry w szachy, które w tym momencie należy stwierdzić nie należą do zbyt łatwych i wymagają, ze strony biorcy dużego wysiłku intelektualnego. Jednym z celów tego programu jest wykształtowanie u uczestników zasady respektowania przyjętych norm w postępowaniu i godnym zachowaniu przy szachownicy w grze przecież uważanej za królewską np. bez względu na uzyskany wynik podania ręki rywalowi po zakończonej grze mający nauczyć dzieci właściwej formy rywalizacji w tym szacunku dla przeciwnika po drugiej stronie planszy szachowej.
W tym momencie należy zwrócić uwagę, iż przy zastosowaniu ww. elementów w sposób naturalny może nastąpić integracja dzieci na poziomie istniejącej grupy, co sprzyja rozwojowi , wyobraźni , twórczego myślenia, koncentracji uwagi oraz poczucia dobrze przyjętej taktyki gry w danej partii szachowej.
Podstawowym elementem nieodzownym by wyżej wymienione przymioty się ziściły jest to by nie zapomnieć o tym by w nauce w gry w szachy – najpopularniejszej grze planszowej na świecie towarzyszył element zabawy, pochwały , ze strony prowadzącego zajęcia nauczyciela w stosunku do uczestnika, uczestników tego rodzaju zajęć. Wymienione prze zemnie te dwa elementy tj. zabawy i pochwały są fundamentalnym ogniwem pozytywnej stymulacji w podejściu młodego człowieka do tego złożonego zagadnienia jakim jest gra w szachy i doprowadza do tego, że dzieci z przedziału wczesno szkolnego z utęsknieniem oczekują kolejnych zajęć by realizować swoją być może nową nabytą pasję życiową , która okazać się może, że będzie Im towarzyszyła przez całe dorosłe życie.
MUZYCZNE
- KOŁO WOKALNO – INSTUMENTALNE.
KOŁA WOKALNO -INSTRUMENTALNE zostało utworzone z zamiarem zapewnia dzieciom rozwoju poprzez działania mające na celu kształtowania umiejętności i sprawności wokalno-muzycznych w szerokim tego słowa znaczeniu. Mam tu na myśli śpiew w tym gra na instrumentach, która przyczynia się do rozwijania słuchu muzycznego, poczucia rytmu, intonacji oraz procesów poznawczych towarzyszących tym zajęciom. Istotnym składnikiem jest nabycie umiejętności współpracy w grupie w imię wspólnego celu w postaci wykonania określonego utworu muzycznego przy udziale określonej grupy muzyków. Uczestnictwo wychowanków powinno zaowocować opanowanie takich umiejętności jak: rozpoznawanie dźwięków dłuższych i krótszych jak i wysokich
i niskich jak również umiejętnością recytowania w sposób rytmiczny określonych tekstów z uwzględnieniem określonej dynamiki a co za tym idzie tempa z uwzględnieniem określonego nastrój
muzycznego z wykorzystaniem gry na poszczególnych instrumentach.
INNE
- KOŁO „RĘKODZIEŁO”.
Zajęcia mają wyuczyć wychowanka na poszanowanie wytworów człowieka, pielęgnowanie zwyczajów ludowych jako elementu kultury narodowej. Wizja niniejszego programu jest przygotowanie dziecka do udziału w życiu kulturalnym w przyszłości jako świadomego odbiorcy , a być może jako przyszłego kreatora sztuki. Program stworzony został z myślą o uczniach klas młodszych z przedziału od I do III klasy szkoły podstawowej i są skierowane do wszystkich wychowanków i oparciu ich aktywności na tworzeniu przez nich wizji plastycznych uwidocznionych w ich pracach. Celem edukacji jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka , wychowanka OPP2. W ramach tego rozwoju wychowankowie uczestniczą w zajęciach, rozwijają zainteresowania i uzdolnienia. Wychowankowie poznawać będą różnorodne techniki plastyczne w zależności od uzdolnień plastycznych danego dziecka a także od indywidualnych wizji plastycznych.
- KOŁO MUZYCZNO – PLASTYCZNE „MISZ-MASZ”
Założenia programowe koła „Rozwijającego kreatywność dziecka” w swoim założeniu nie mogą być podobne do codziennych zajęć lekcyjnych. Jest to pewna forma spędzania wolnego czasu , a więc miejsce gdzie dzieci mogą wspólnie bawić się i tworzyć. Miejsce w którym zaciera się granica między zabawą a pracą. Nauczyciel jest w zasadzie organizatorem zajęć , pomaga w przygotowaniu warsztatu pracy, jest doradcą, ale przede wszystkim musi zadbać o stworzenie odpowiedniego klimatu, nastroju pomocnego w tworzeniu. Rozmowa, zabawa, opowiadanie , bajka, może wprowadzać w inny świat, staje się źródłem inspiracji i sprawia, że ławki, klasa, dzwonek, przestają być istotne i stanowi moment emocjonalny, który powoduje narodziny różnego rodzaju uczuć, które stają się podłożem każdego aktu twórczego i nazywają się emocjami pozytywnymi w tego słowa znaczeniu. Ważnym elementem tej całej układanki jest atmosfera pracy w grupie, która opiera się na zaufaniu uczniów do opiekuna na zajęciach. Możliwość łatwego komunikowania się ze współuczestnikami, indywidualizacja tempa i poziomu pracy to istotny element tego typu zajęć. Zasadniczymi celami tego programu jest wykształtowanie u uczestników zasady respektowania przyjętych norm postępowania w tym integracja dzieci na poziomie istniejącej grupy, rozwijanie wyobraźni , twórczego myślenia, koncentracji uwagi oraz poczucia tożsamości narodowej. . Oferta zajęć umożliwia rozwijanie zainteresowań, nabywanie nowych umiejętności oraz osiąganie sukcesów indywidualnych i zespołowych, jest modyfikowana w zależności od potrzeb zgłaszanych przez wychowanków, rodziców i środowisko lokalne, a przede wszystkim pozwala „ciekawie i twórczo spędzić wolny czas”, ponieważ daje także radość i satysfakcję ze wspólnego działania.