…
NA CZYM POLEGA INTEGRACJA W SZKOLE ?
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, upośledzonych umysłowo, z autyzmem, z niepełnosprawnością sprzężoną).
Korzyści integracji:
- brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska współpraca z rodzicami,
- wiara w możliwości dziecka,
- rozwój tolerancji i akceptacji,
- wzajemna akceptacja,
- zanik niezdrowej rywalizacji,
- rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
- rozwój samodzielności ucznia,
- poszukiwanie nowych form i metod pracy,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- przezwyciężanie trudności,
- brak izolacji społecznej,
- radość „dawania”,
- przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
INTEGRACJA W SZKOLE
- Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
- Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.
- Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
- Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
ORGANIZACJA PRACY W KLASACH INTEGRACYJNYCH:
- W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
- W przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany. W ten sposób realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
- W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
- Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów – nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowanie pedagogicznym.
- Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej:
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- logopedyczne,
- zajęcia z pedagogiem, psychologiem.
SYSTEM OCENIANIA W KLASACH INTEGRACYJNYCH:
- System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
- Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
KWALIFIKACJE UCZNIÓW DO KLAS INTEGRACYJNYCH:
- Do klas integracyjnych przyjmuje się dzieci zdrowe i niepełnosprawne (na wniosek rodziców, prawnych opiekunów).
- Dzieci niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać orzeczenie Zespołu Orzekającego o potrzebie kształcenia w klasie integracyjnej.
DLACZEGO WARTO WYBRAĆ KLASĘ INTEGRACYJNĄ?
Wybór odpowiedniej klasy to niezwykle trudna decyzja dla wszystkich rodziców. Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:
- zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka,
- zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
- kształtowanie pozytywnych cech osobowości,
- kształtowanie samodzielności uczniów niepełnosprawnych,
- przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie,
- opieka dwóch pedagogów,
- mała liczebność grupy,
- kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości.
Rodzice decydujący się na wybór klasy integracyjnej dla swojego dziecka powinni pamiętać, że głównym i najważniejszym celem klasy integracyjnej jest wspólna nauka i zabawa, która uwrażliwia dzieci zdrowe na potrzeby niepełnosprawnych rówieśników, uczy umiejętności akceptacji innych, często odmiennych zachowań i niesienia pomocy w różnych sytuacjach. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.
ROLA NAUCZYCIELA WSPÓŁORGANIZUJĄCEGO PROCES KSZTAŁCENIA W INTEGRACJI
Nauczyciel współorganizujący kształcenie w integracji to pedagog wspierający, współtworzący zajęcia prowadzone przez nauczyciela „wiodącego” (przedmiotowego) w klasie integracyjnej do której uczęszczają dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na m.in. niepełnosprawność ruchową, niepełnosprawność intelektualną, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, autyzm, Zespół Aspergera oraz niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący.
Zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie w integracji w naszej szkole, w klasie integracyjnej, dotyczą trzech obszarów działania: edukacyjnego, integrującego i wychowawczego.
Do zadań edukacyjnych należy m.in.:
- dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (łącznie z zespołem nauczycieli),
- udzielanie pomocy uczniom niepełnosprawnym tak, by nie zaniżać wymagań dydaktycznych wobec nich oraz kryteriów ich oceny,
- opracowanie, wraz z nauczycielem wiodącym (przedmiotowym) strategii lekcji w celu osiągnięcia sukcesu edukacyjnego uczniów.
Do zadań w zakresie integracji należy m.in:
- czuwanie i wspieranie integracji pomiędzy dziećmi z klas integracyjnych, a uczniami szkoły,
- czuwanie i budowanie integracji pomiędzy rodzicami dzieci pełnosprawnych
i niepełnosprawnych,
- budowanie integracji pomiędzy nim samym, a nauczycielem wiodącym.
Do zadań w obszarze wychowawczym należy m.in:
- wspieranie rodziców dzieci niepełnosprawnych
- pełnienie obowiązków wychowawcy/wspomaganie działań wychowawcy klasy/ wobec całej klasy integracyjnej.