Dla ucznia

04.06.2020 r Sześć dni tygodnia


Zapraszam do rozwiązania zagadki:    ” Pan Nowak z synem postanowili udać się do hydraulika, aby namówić go do odwiedzenia domu w sprawie beznadziejnie zepsutego kranu. Co prawda wyjeżdżali teraz na miesięczny urlop, ale chcieli sobie zapewnić wizytę tego cenionego specjalisty w pierwszych dniach po powrocie. Hydraulik znany był jako dobry fachowiec i jako wielki dowcipniś. Po wyłuszczeniu prośby, hydraulik zamyślił się i powiedział:

     – Sprawa nie jest prosta. Jeśli panowie wracacie w poniedziałek, to w poniedziałek nie będę mógł już chyba przyjść, bo pociąg się może spóźnić. We wtorek mam pogrzeb wujka, we środę są imieniny mojej żony, a w czwartek zawsze muszę siedzieć w warsztacie. W piątek zawsze chodzę do dyrekcji, mam więc niewiele czasu, a w sobotę dzień pracy jest i tak krótki. Potem zaś ja sam jadę na urlop, chyba więc odłożymy to do mojego powrotu.

     Usłyszawszy to, pan Nowak zasmucił się nie na żarty. Ale jego syn uśmiechnął się i powiedział:

     – A więc oczekujemy pana we wtorek! Hydraulik mrugnął okiem i odparł:

     – Widzę, młody człowieku, że nie jesteś żółtodziobem. A więc we wtorek!

     Pytanie: Dlaczego młody Nowak był taki pewny tego wtorku?”
Życzę powodzenia. Pedagog szkolny

źródło: https://adonai.pl/relaks/zagadki/?id=9

03.06. 2020 r. Fałszywy banknot

Dzień dobry
Dziś kolejna zagadka: czy jesteście dobrzy w rachunkach? Radzę to sprawdzić:
    „Do sklepu z kapeluszami wszedł klient i wybrał kapelusz za 73 zł. Ekspedientce wręczył banknot stuzłotowy. Ta, ponieważ akurat nie miała drobnych (klient także nie miał), wybiegła do sąsiadującego przez ścianę zakładu fryzjerskiego, by zmienić „setkę”. Po chwili wróciła, wydała resztę i zadowolony klient opuścił sklep.

     Nie upłynęła minuta, jak wpadł fryzjer z pretensjami, że banknot, który mu wręczyła, jest fałszywy i wobec tego należy mu się 100 zł. Banknot rzeczywiście okazał się fałszywy. Oszukana ekspedientka usiadła przygnębiona i zaczęła liczyć, ile też straciła na nieuczciwości klienta, bo to i kapelusz mu wydała, i resztę, i teraz jeszcze fryzjerowi trzeba oddać 100 zł. Liczy, liczy i coś nie bardzo może się doliczyć, bo wypadają jej różne sumy.

     Pytanie: Ile wynosiła jej strata?”
Pozdrawiam. Pedagog szkolny.
źródło: https://adonai.pl/relaks/zagadki/?id=60

02.06.2020 r Zadanie „psychotechniczne”


Witam. Dziś nowa zagadka:     „Zadanie poniższe powinno być rozwiązane w przeciągu 15 minut. Warto przygotować papier i ołówek, położyć zegarek na stole, uważnie przeczytać treść zadania i … rozwikłać zagmatwany problem. A oto jego treść:

     Obsługa samolotu pasażerskiego składa się z trzech osób: pilota, nawigatora i stewardessy. Nazwiska ich (kolejność jak to z dalszej treści wynika jest obojętną) brzmią: Góra, Ptak i Wróbel. Ptak zarabia 2000 zł, Góra mieszka w Warszawie, a w Aninie – pasażer o nazwisku stewardessy. Na połowie drogi między Warszawą i Aninem mieszka stewardessa. Najbliższy sąsiad stewardessy, pasażer, zarabia prawie dwa razy tyle co stewardessa. Wróbel przed odlotem wygrał u pilota w warcaby 30 złotych.

     Pytanie: Jak nazywa się nawigator, jeżeli stewardessa zarabia 2 tysiące złotych?

     Zadanie to nie jest pozbawione sensu, jakby się to na pierwszy rzut oka wydawało. Jest ono zbudowane najzupełniej prawidłowo z punktu widzenia logiki. Przekonacie się o tym zresztą sami po 15 minutach, a jeżeli po upływie tego czasu nie rozwiążecie go – uznajcie się za pokonanych i zajrzyjcie do rozwiązania. Pozdrawiam serdecznie, życzę powodzenia. Pedagog szkolny.źródło:https://adonai.pl/relaks/zagadki/?id=59

01.06.2020 r. Tatuś, mamusia, syn i skarb

Witam wszystkich uczniów.
W dniu waszego święta życzę Wam wiele radości i dobrej zabawy. Spędźcie ten dzień przyjemnie. Bądźcie szczęśliwi i uśmiechnięci. Dziś zamieszczam kolejną zagadkę, mimo iż od teraz zamieszczane zagadki nie będą podlegać ocenie konkursowej zachęcam do ich rozwiązywania, to dobry trening dla mózgu.

     Rzecz się działa dosyć dawno i dlatego wszystkie wielkości wagowe wyrażone są w funtach. Tatuś, mamusia i syn oraz paczka z klejnotami, którą w dalszym ciągu naszych rozważań będziemy nazywać skarbem – zostali zamknięci w wieży. W jakiś sposób tatuś wykombinował odpowiedni krążek, linę takiej długości, że mogła sięgnąć do ziemi i dwa dosyć wygodne kosze. Tatuś ważył 200 funtów, mamusia 110, syn 95, a skarb wraz ze skrzynką – 80. Kosze na linie zawieszonej na krążku poruszają się w taki sposób, że jeśli jeden kosz jest cięższy od drugiego o więcej niż 15 funtów – cięższy kosz spada z ogromną szybkością na ziemię.

     Zadanie polega na tym, aby cała rodzina wraz ze skarbem znalazła się u stóp wieży i żeby wykonać przy tym jak najmniej operacji.

     Pytanie: Jak udało im się zrealizować to zadanie?
Pozdrawiam, życzę miłego dnia. Pedagog szkolny. 

źródło: https://adonai.pl/relaks/zagadki/?id=106

29.05. 2020 r. „Zostań szklonym Omnibusem” zagadka nr 44 Ostatnie starcie


Dzień dobry
Przed Wami ostatnie zagadki w ramach konkursu. Od poniedziałku w dalszym ciągu będą się pojawiać informacje oraz zadania dla Was jednak już poza konkursem. Oto dzisiejsza porcja zagadek:1. Jeśli troje dzieci i ich trzy psy nie znajdowało się pod parasolem, to jak to się stało, że żadne z nich nie zmokło?
2. Gdzie czwartek jest przed środą?
3. Kilka osób miało za zadanie przeskoczyć ołówek, który leżał na podłodze. Nikt nie zdołał tego zrobić. Dlaczego?
4. W pokoju są 4 kąty i kilka kotów. Każdy z kotów widzi pozostałe koty w trzech pozostałych kątach pokoju. Ile jest kotów?
5. Czy gęś może nazwać się ptakiem?
Powodzenia. Pozdrawiam, życzę miłego weekendu. Pedagog szkolny.źródło: https://www.chillizet.pl/Styl-zycia/Dom/zagadki-z-odpowiedziami-logiczne-na-inteligencje-23724

28.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 43- Inteligencja


Dzień dobry dziś mam dla Was trzy proste zagadki:
1. Mama Kasi ma pięć córek. Jeśli imiona jego córek to odpowiednio Klara, Karolina, Klaudia, Kinga to jakie będzie imię piątej córki?
2. Pan Blue mieszka w niebieskim domu, Pani Pink mieszka w różowym domu, a Pan Brown w domu brązowym. Kto mieszka w Białym Domu?
3.Koń jest na łańcuchu o długości 20 metrów i udało mu się sięgnąć jabłko, które było w odległości 30 metrów od niego. Jak to zrobił?
Życzę powodzenia. Pozdrawiam pedagog szkolny.

źródło: www.miastodzieci.pl  

27.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” + zagadka


Moi drodzy
Szkolny konkurs – Zostań szkolnym Omnibusem dobiega końca. W piątek pojawi się ostatnia zagadka w ramach konkursu. Od poniedziałku 01.06.2020 r. w dalszym ciągu zamieszczane będą dla Was zadania, ale już poza konkursem, w formie relaksu, mimo tego zapraszam do ich rozwiązywania bo to dobry trening dla naszego mózgu. A teraz zapraszam do zagadki
Zagadka nr 42 – Piramida słów
Pierwsze słowo w każdym zdaniu ma dwie litery, drugie 3, trzecie 4 itd.. Każde następne składa się z tych samych liter co poprzednie plus jeszcze jedna litera
_ _     0.01 hektara
_ _ _  …nieborak
_ _ _ _ klub piłkarski z Gdyni
_ _ _ _ _ dwie papużki
_ _ _ _ _ _ automatyczna z bębnem
Myślę, że zagadka nie sprawi Wam żadnej trudności, zatem do dzieła. Powodzenia Pedagog szkolny.

źródło: Reader’s Digest „Super rozrywka” Warszawa 2004.

26.05.2020 rDzień Matki+ zagadka


Dzień dobry. Dziś dzień Waszych mam, Waszych super mam, które każdego dnia troszczą się by przychylić Wam kawałek nieba, warto im za to podziękować, tak najprościej z serca, można też pomyśleć o dobrym uczynku, może odciążycie mamę, pomożecie w codziennych obowiązkach? A może drobny upominek? Pomysły możecie zaczerpnąć w zakładce nauka zdalna: świetlica. Spędźcie dziś miło czas z Waszymi mamami. A może razem rozwiążecie zagadkę?„Zostań szkolnym Omnibusem”- zagadka nr 41 Córki
Spotkali się dwaj uczeni:
– Jestem szczęśliwym człowiekiem, mam 3 wspaniałe córki.
– A ile mają lat?
– Iloczyn ich lat daje tyle ile ja mam lat, czyli 36.
– No dobrze, ale to mi nic nie mówi…
– A widzisz tę alejkę? Tyle ile tu drzew, tyle wynosi suma wieku moich córek.
– Nadal mi to niewiele mówi.
– To jeszcze Ci podpowiem – najstarsza córka ma zielone oczy, podobnie jak korona tych drzew.
– A no to teraz wszystko jasne, zazdroszczę Ci wspaniałych córek.

Ile lat mają córki naukowca? Podpowiedź:Musisz wypisać sobie wszelkie możliwe kombinacje trzech liczb, które po pomnożeniu dadzą wynik 36. Powodzenia Pedagog szkolny
źródło: szaloneliczby.pl

25.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”


Witam Was w kolejnym tygodniu nauki zdalnej. Mam nadzieję, że mimo zmiennej choroby i napięcia z powodu zbliżającego się końca roku szkolnego, humory Was nie opuszczają. Gdybyście jednak potrzebowali pomocy to zapraszam do kontaktu ze mną, a teraz zapraszam do rozwiązania kolejnej zagadki.
zagadka nr 40- Na pikniku
Troje dzieci zorganizowało sobie piknik w parku. Każde z nich ma do picia lemoniadę, ale każde ma inną kanapkę i inne ciastko. Kto jaką ma kanapkę i jakie ciastko? Weź pod uwagę, że: Ludwik ma kanapkę z tuńczykiem, ale nie ma ciastka owocowego, Marek nie jest tym dzieckiem, które ma kanapkę z szynką i ciastko czekoladowe. W załączniku zamieszczam zdjęcie tabelki, która pomoże wam rozwikłać tę zakładkę. Powodzenia. Pedagog szkolny.źródło: Reader’s Digest „Super rozrywka” Warszawa 2004.

22.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”

 
Dzień dobry. Wreszcie jest: piątek, piąteczek piątunio a wraz z nim zagadka:Zagadka nr 39 Podział pieniędzy

Czy możliwe jest podzielić 60zł między sześciu synów w taki sposób, by najstarszy syn dostał najwięcej pieniędzy, a kolejni synowie dostawali o 1zł mniej od poprzedniego i tak aż do najmłodszego?
podpowiedź:Jest to możliwe, z tym że nie będą to pełne kwoty w złotówkach.
Powodzenia. Pozdrawiam Pedagog szkolny.

źródło: szalone liczby.pl

21.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”


Zagadka nr 38 – Łamigłówki z zapałkami 10
Dzień dobry. Dziś zadanie z zapałkami, które polega na tym aby dodać, usunąć lub przesunąć dokładnie 2 zapałki, tak aby otrzymać 4 kwadraty. (Sami wybierzcie metodę jaką się posłużycie). Czy już wiecie jak to zrobić? Jestem o tym przekonana. Pozdrawiam Was serdecznie i czekam na prawidłową odpowiedź. 
Pedagog szkolny.

20.05.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem”


Zagadka nr 37 – Góra anagramów
” Wyobraź sobie jakieś słowo, którego litery- po przestawieniu- utworzą nowe słowo jest anagramem pierwszego. I odwrotnie” np. mata-tama (wyraz tama powstał po przestawieniu liter z wyrazu mata). Oto zestaw wyrazów (anagramów) do odgadnięcia:
1. SUM-
2. WIKT-
3. JODŁA-
4. ABSURD-
5. POTRZASK-
6. BRYTFANKA-
7. OLIGOKARDIA-Życzę wszystkim powodzenia i czekam na prawidłowe odpowiedzi.
Pozdrawiam. Pedagog szkolny.

źródło: Reader’s Digest „Super rozrywka” Warszawa 2004.

19.05.2020 „Zostań szkolnym Omnibusem” + oferta szkoły Staszic / Budowlanka


Dzień dobry. Uczniowie klas 8. W zakładce nauka zdalna -pedagog -dla rodziców zamieściłam dla Was ofertę szkół ponadpodstawowych. Zachęcam do zapoznania się z nimi.
Zagadka nr 36- Od Opola do Opola
Zbliżają się święta mamy i taty w związku z tym mam dla Was zadanie, w rozwiązaniu którego możesz poprosić o pomoc właśnie rodziców. Poniżej zamieszczam tytuły piosenek oraz ich wykonawców, którzy zdobywali nagrody na opolskich festiwalach oczywiście w zmienionej kolejności. Połącz tytuły piosenek z ich wykonawcami.
Tytuły piosenek:1. „O mnie się nie martw”
2. „Jesteśmy na wczasach”
3. „Dziwny jest ten świat”
4. „Korowód”
5. „Jej portret”
6. „Kolorowe jarmarki”
7. „Jaka róża, taki cierń”
8.  „Bal wszystkich święty”
wykonawcy:
A. Marek Grechuta
B. Bogusław Mec
C. Edyta Geppert
D. Budka Suflera
E. Kasia Sobczyk
F. Czesław Niemen
G. Janusz Laskowski
H. Wojciech Młynarski
Można tez poszukać informacji w internecie, to znane przeboje więc nie będzie trudno. Pozdrawiam. Pedagog szkolny.

źródło: Reader’s Digest „Super rozrywka” Warszawa 2004.

18.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”


Witam was w kolejnym tygodniu kształcenia na odległość. Wakacje już tuż tuż. Jak tam wasze oceny? Jest ok? Trzeba coś poprawić? To już najwyższy czas, aby o tym pomyśleć, a w chwili wolnej zapraszam do kolejnej zagadki:Zagadka nr 35 Czerwony kapturek
Idziemy przez las i napotykamy rozwidlenie dróg. Nie wiemy czy iść drogą A czy drogą B. Spotykamy Czerwonego Kapturka, który chętnie nam podpowie która droga jest dobra, jest jednak pewien problem. Jednego dnia Kapturek kłamie, a drugiego mówi prawdę (i tak na zmianę). Jakie trzeba zadać pytanie Kapturkowi, tak aby odpowiedział jedynie TAK lub NIE i byśmy po jego odpowiedzi umieli wybrać właściwą drogę?
Pozdrawiam Was serdecznie, jesteście dzielni. W razie gdybyście potrzebowali moje pomocy proszę o kontakt poprzez dziennik elektroniczny lub pocztę elektroniczną. Pedagog szkolny

źródło: www.szaloneliczby.pl

15.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”
Zagadka nr 34 – Orzeł czy reszka?


Na stole leży 30 monet. 20 z nich jest odwróconych reszką do góry, a 10 orłem. Mając zawiązane oczy musimy podzielić te monety na dwie grupy w ten sposób, by w jednej i drugiej grupie było tyle samo monet z orłem na górze. Jak to zrobić?
Podpowiedź: Trzeba będzie pewne monety odwrócić.
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę odpoczynku. 
Pedagog szkolny.

14.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”


Witam moi drodzy. Przed Wami kolejne wyzwanie.
zagadka 33 Biegacze
Adam, Bartek, Czesiek i Dawid wystartowali w biegu. Po wyścigu chłopcy wypowiedzieli się w następujący sposób:

Adam: Czesiek był pierwszy, Bartek był drugi.
Bartek: Czesiek był drugi, Dawid był trzeci.
Czesiek: Dawid był ostatni, a Adam był drugi.

Każdy z tych chłopców podał dwie informacje – jedną prawdziwą, drugą fałszywą. Jaka była kolejność na mecie?
Przypominam uczniom klasy czwartej o trwającym konkursie „Nie palę, bo nie chcę”. Zachęcam i czekam na wasze prace.
Powodzenia. Pozdrawiam. Pedagog szkolny.

13.05.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem”

Dzień dobry. Na wstępie dziękuję uczniom, którzy nadesłali zdjęcia wykonanych przez siebie prac w ramach konkursu „Kartka dla…” Wczoraj był dzień pielęgniarek, dużo informacji pojawiało się na ten temat w mediach,a wykonane przez uczniów kartki były podziękowaniem dla przedstawicieli służb medycznych. Oczywiście podkreślałam to już wielokrotnie, ze podziękowania należą się również przedstawicielom innych zawodów, ponieważ dzięki świadczonym przez nich usługom łatwiej jest nam funkcjonować każdego dnia. A teraz zapraszam wszystkich do rozwiązania kolejnej zagadki:

Zagadka nr 32 
Jaś poszedł do księgarni i kupił książkę za 13zł. Dał sprzedawcy 20zł, jednak ten nie miał mu jak wydać reszty. Księgarz poszedł więc do kiosku rozmienić pieniądze. Następnego dnia kioskarz poinformował księgarza, że te 20zł od chłopca było fałszywe, więc księgarz zwrócił kioskarzowi pieniądze (wymienił fałszywe 20zł na prawdziwe). Ile pieniędzy stracił księgarz na tym oszustwie?

Życzę powodzenia. Pozdrawiam Pedagog szkolny.

źródło: https://szaloneliczby.pl/

12.05.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem”


zagadka nr 31- Dzień do przodu
W czwartek, 30 stycznia o godzinie 10.30 wieczorem Bob był na pokładzie liniowca płynącego przez Ocean Spokojny w kierunku zachodnim, zbliżającego się do międzynarodowej linii zmiany dat (180 ° długości geograficznej ). Po trzech godzinach Bob zorientował się, że statek przekroczył linię zmiany dat i usiadł do pisania kartek z pozdrowieniami do znajomych. Jaki dzień tygodnia, jaką datę i którą godzinę powinien wpisać na pocztówkach?
Podpowiedź: pamiętajcie o różnicy czasu, która była zanim Bob przekroczył linię zmiany dat. Myślę, ze teraz znacie już odpowiedź na tą zagadkę. ozdrawiam Was serdecznie i czekam na prawidłowe odpowiedzi. Pedagog szkolny.
źródło: Reader’s Digest „Super-rozrywka” Warszawa 2004

11.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 30


Witam Was serdecznie w kolejnym tygodniu nauki. Zapraszam Was do rozwiązania kolejnej zagadki.Fałszywa moneta
Fałszywe monety mają to do siebie, że często mają inną wagę niż oryginał. Mamy 12 monet i właśnie jedna z nich jest fałszywa. Jak za pomocą trzech ważeń na wadze szalkowej określić która to moneta jednocześnie odkrywając informację czy jest lżejsza czy cięższa od pozostałych?

Powodzenia. Pozdrawiam Was serdecznie. Pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie pomocy, rozmowy, porady to proszę o kontakt poprzez email hajewska_basia@tlen.pl lub poprzez dziennik elektroniczny.
Pozdrawiam Barbara Hajewska-Drab

08.05.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 29- Zaginione miasta


„Czy potrafisz odnaleźć nazwy miast ukryte w poniższych tekstach? Dla ułatwienia wytłuszczone zostało jedno z rozwiązań w pierwszym zadaniu. W nawiasach podana jest liczba szukanych miast.

1. Ślub Lindy z Walterem odbył się w tajemnicy. Siostra Waltera dowiedziała się o nim dopiero z listu, który dostała od nowożeńców po tygodniu (2)

2. Nie miałam czasu ani chęci robić kolacji, więc odgrzałam pozostałe z obiadu bliny. (2)

3. Pełny stadion, nawet na bieżni nie ma miejsca! (2)

4. No cóż, kocham burgundzkie wina. . Mam ich pełne piwnice, ale nie pijam ich codziennie (2)

5. Matulu! – zawołał Janek- Prosiłem o skwarki. (2)

6. Bywał często w bibliotece, studiował przekazy o demonach i umiał je wyczuwać. (2)

7. Już się nie kłopocz! Dam Ci swoje jeansy, a te nylonowe wyrzuć. (2)
Zadanie jest trudne, a więc aby zagadka została zaliczona należy podać połowę prawidłowych odpowiedzi czyli należy odgadnąć nazwy 6 miast pomijając pierwszy przykład. Uczeń, który odgadnie nazwy wszystkich miast otrzyma 2 punkty za to zadanie. Pozdrawiam i życzę powodzenia, a także wypoczynku bo wreszcie przyszedł upatrzony weekend. Życzę powodzenia. Pozdrawiam Pedagog szkolny.

źródło: Reader’s Digest „Super rozrywka” Warszawa 2004.

07.05.2020 r. konkurs dla kl. 4+ zagadka dla kl. 1-8


Witajcie uczniowie
W ramach realizacji programu „Bieg po zdrowie” ogłaszamy konkurs dla uczniów klasy 4 „Nie palę, bo nie chcę” zamieszczone na końcu prezentacji, do której link zamieszczony jest poniżej. W ramach konkursu należy wybrać i wykonać jedno z poniższych zadań:
1. Wykonać plakat lub rysunek nt. skutków palenia papierosów lub skutków używania e-papierosów
2. Stworzyć hasło reklamowe, rysunki, memy „Jak to zrobić, żeby inni ludzie nie palili”
Czas na jego wykonanie do 10.06.2020 r. 
Organizatorami konkursu są:
Barbara Hajewska-Drab
Izabela Szczepańska
Angelika Woźniak

Uczniów pozostałych klas zachęcam do udziału w innych ogłoszonych konkursach.

link do prezentacji „Bieg po zdrowie” :
https://www.canva.com/design/DAD6FBuZVzg/GFZI34Mg0fZjz1RUkTXwqw/view?utm_content=DAD6FBuZVzg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu&fbclid=IwAR2jmONDAsjtYmtXbSDTrZIvdTGgbH1eLsyJG-mloopH3krg0xBzaJSRBnE#2

„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 28 -Odpady produkcyjne

Z odpadów produkcyjnych potrzebnych do zrobienia 5 kostek brukowych jesteśmy w stanie zrobić jeszcze jedną kostkę. A ile kostek brukowych zrobimy z odpadków powstałych z 500 kostek? Zagadka jest podchwytliwa i odpowiedź wcale nie jest taka oczywista, podpowiem tylko tyle, że 100 to trochę za mało? Czy potrafisz podać prawidłowy wynik? Jestem przekonana, że tak dlatego życzę wszystkim powodzenia i czekam na odpowiedzi. Pozdrawiam Pedagog szkolny.źródło: Joanna Cylke portal nauczyciela  
             www. szaloneliczby.pl

06.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 27 –Wystawa psów

Na wystawie psów spotkali się właściciele wraz ze swoimi pupilami. Wiedząc, że łącznie mieli 62 głowy i 206 nóg, to ilu było właścicieli, a ile psów?
Trzeba trochę pogłówkować ale zadanie jak najbardziej wykonalne. Zapraszam do wspólnej zabawy. 
Pozdrawiam pedagog szkolny

źródło: szaloneliczby.pl

05.05.2020 R. „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagdaka nr 26

TRZY SMOKI
Spotkaliśmy podczas wyprawy trzy smoki, z których jeden zawsze kłamie, drugi zawsze mówi prawdę, trzeci naprzemiennie kłamie i mówi prawdę. Na nasze pytania odpowiadają TAK lub NIE. Możemy każdemu smokowi zadać jedno pytanie. Jak dojść do tego, który z nich zawsze mówi prawdę?
Powodzenia. Pedagog szkolny.

04.05.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 25 


Uczniowie oto kolejna zagadka”Czy możliwe jest podzielić 60 zł między sześciu synów w taki sposób, by najstarszy syn dostał najwięcej pieniędzy, a kolejni synowie dostawali o 1 zł mniej od poprzedniego i tak aż do najmłodszego?
Życzę powodzenia”. Pozdrawiam Pedagog szkolny.

źródło: https://szaloneliczby.p

30.04.2020 r. „Smak życia…” kl. 7-8 +konkurs+ zagadka

„ZASADA POD- STAWOWA: NIE UŻYWAĆ!
I chociaż znajdą się osoby, które sądzą inaczej (bo mamy prawo do własnego zdania), żyjmy szczęśliwie bez dopalaczy. Nie wszyscy brali, NIE WSZYSCY BĘDĄ brali, a nawet jest to zazwyczaj mniejszość. Łatwo ulegamy wrażeniu, że jakieś zachowanie jest masowe. Tymczasem zazwyczaj wcale takim nie jest.  Podobnie jest z „dopalaczami”
Zachęcam do refleksji nt. swojego stylu życia. Pamiętaj, że zmiana stylu życia na lepszy jest zawsze wielkim osiągnięciem człowieka. Właśnie dlatego, że człowiek powinien wiedzieć jak najwięcej na temat tego, co spożywa, prowadzona jest ta profilaktyka bo życzę Ci jak najlepiej i chcę, abyś był bezpieczny.

Czy warto coś zarekomendować „do bezpiecznego spożywania”? Oczywiście, że tak
zielona herbata zaliczana do najzdrowszych pokarmów ludzkości, a przecież psychoaktywna (alkaloid teofilina i wiele innych),
gorzką czekolada jako źródło cennych składników (poszukaj: jakich?),
orzeszki,czosnek leżący na „wystawie” jest symbolem czegoś mało przyjemnego,  a za to bardzo pożytecznego (obniża ciśnienie krwi, zwalcza zakażenia bakteryjne za pomocą fitoncydu). Nie zawsze coś, co jest nieprzyjemne, jest też złe (np. czosnek), nie zawsze coś, co jest przyjemne, jest dobre! Zachęcam również do jedzenia smacznych i dających przyjemność rzeczy: owoców, orzeszków i picia z umiarem zielonej herbaty – bardzo zdrowe.

 „smak życia” nie sprowadza się tylko do satysfakcji materialnych, nawet najbardziej wartościowych. Nawet, gdy nas nie stać na smakołyki, gdy nasze życie bywa trudne, to i tak warto żyć i smakować życie jako takie! Według badań socjologów wartościami najbardziej cenionymi przez młodzież są: miłość, przyjaźń, rodzina. Wcale nie są to pieniądze! W pewnym sensie używanie tzw. dopalaczy jest wyrazem współczesnego materializmu i cywilizacji konsumpcyjnej.

Dziękuję każdemu, kto zapoznał się z zamieszczonymi materiałami. W razie pytań jestem do Waszej dyspozycji.

Dla chętnych ogłaszamy konkurs „SMAK ŻYCIA”- wykonaj plakat lub rysunek (dowolną techniką), albo napisz wiersz obrazujący zdrowy styl życia, życia bez dopalaczy i prześlij do mnie zdjęcie na adres hajewska_basia@tlen.pl . Ogłoszenie wyników nastąpi w drugiej połowie czerwca.

Organizatorem konkursu są:
Angelika Woźniak
Barbara Hajewska-Drab 

„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka 24 Quiz o Polsce
Z racji zbliżających się świat narodowych proponuję rozwiązanie Quizu o Polsce. W odpowiedzi proszę przesłać nr. pytania i odpowiedź (Pytania w quizie różnią się od tych, które otrzymali uczniowie z zajęć dodatkowych wobec tego można zdobyć dodatkowe punkty) 
1. Jaka legendarna postać znajduje się w godle Warszawy?
a) Syrenka                     b)Wróżka Zębuszka              c) Wampir

2. Jaka legendarna postać miała swoją siedzibę pod Wawelem?
a) Troll                           b) Smerf                                c) Smok

3. Jak nazywała się Polka, która dwukrotnie otrzymała naukową Nagrodę Nobla?
a) Maria Curie Skłodowska  b) Joanna s’Arc               c) Kleopatra

4. Co jest walutą Polski?
a) złoty                          b) srebrny                              c) Funt

5. Najwyższy budynek w Polsce to?
a) Sklep mięsny w Poznaniu  b) Pałac Kultury i Nauki w Warszawie   c) Molo w Sopocie

6. Jak nazywa się tradycyjny ser polski wyrabiany w górach?
a) Oscypek                    b)Ser Nik                                c) Gouda

7. Zachodni sąsiad Polski to?
a) Chiny                         b) Niemcy                              c)  Islandia

8. Polska epopeja narodowa Adama Mickiewicza nosi tytuł?
a) Pan Tadeusz               b) Pankracy                           c) Kajko i Kokosz

9. Jak nazywał się jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki poważnej?
a) Elvis Presley                b) Jan Matejko                      c) Fryderyk Chopin

Pozdrawiam serdecznie i życzę odpoczynku. Wródźcie w poniedziałek pełni energii na kolejny tydzień nauki. Pedagog szkolny

29.04.2020 r „Smak życia (…)” kl.7-8 + zagadka (poniżej) 
 „DOPALACZE”= TRUCIZNA!!


To już wiemy. Wiemy też, „że istnieje wiele cech wspólnych wszystkich sytuacji, w których ludzie szukając jakiejś przyjemności wpadają w tarapaty i jedną  z  nich  jest  używanie  tzw.  dopalaczy. Gdym zadała Tobie pytanie co to jest dopalacz czy umiał byś na nie odpowiedzieć? Odwołując się do wczorajszego doświadczenia wiesz już, że piękny prezent może kusić, ale czy wiesz co jest w środku? Przeprowadźmy doświadczenie. Obejrzyj załącznik… Czy nie mając pewności co jest w środku będziesz ryzykował swoim zdrowiem i życiem?

Dopalacz-  „mieszanina substancji psychoaktywnych lub tylko pozornie psychoaktywnych pochodzenia naturalnego lub sztucznego, o zróżnicowanym  składzie,  często  o  działaniu  toksycznym  lub uzależniającym”. W mieszaninach takich może być wszystko (np. wykryto pestycydy,  metale  ciężkie,  muchomory  czerwone,  narkotyki, leki, rozmaite  chemiczne   wypełniacze,   syntetyczne   narkotyki),   trudno je kontrolować,  nie  prowadzi  się  nad  nimi  wielu  badań,  bo  mieszanin jest zbyt wiele możliwych. Dlatego użytkownik jest ZAWSZE jak grzybiarz, który uczy się na błędach. Zawsze ryzykuje.
Ponadto w zasadzie termin „dopalacze” nie jest terminem ścisłym naukowo, to nazwa potoczna. Dlatego prawdą byłoby, gdyby ktoś napisał, że nie wie, co to „dopalacz”, bo i naukowcy nie zawsze wiedzą – tak nieścisły jest ten termin! Obiektywnie „nie możemy” wiedzieć, co to takiego! Tak to już jest z nieścisłymi, zbyt ogólnymi określeniami po- tocznymi.

 Analogicznie możemy porównać„zatrucie muchomorem”i „zatrucie dopalaczem” – pochopne szukanie przyjemności, niewiedza, opieranie się na opinii innych osób, dramatyczne skutki, powtarzalność sytuacji, mimo strat  itp.  Poruszmy wątek osoby nieznajomej wpuszczonej do domu pod nieobecność innych osób. Czy tak się robi? Dlaczego nie wpuścilibyśmy obcego, a wpuszczamysubstancjepsychoaktywne, w tym zwłaszcza tzw. dopalacze?
Czy jednak łatwo jest opisać „dopalacze”, poznać je? Nie, bo sąjednym wielkim eksperymentem, zwłaszcza, gdy zawierają mało poznane substancje roślinne lub syntetyczne. Ciągle nie wiadomo, jak dokładnie wpływają na ludzki organizm! Skutki ich działania trudno przewidzieć, ponieważ substancje te różnią się toksycznością. Mogą wystąpić poważne zaburzenia psychiczne, a niekiedy ciężkie zatrucia ze skutkiem śmiertelnym włącznie. Pod koniec 2010 roku w Polsce pojawiły się doniesienia o zgonach spowodowanych najprawdopodobniej dopalaczami, a jednocześnie odnotowano ok. 240 przypadków zatruć, które wymagały hospitalizacji. Należy przypuszczać, że skala szkód zdrowotnych spowodowanych dopalaczami jest zdecydowanie większa.

Skoro masz już wiedzę nt. szkodliwości dopalaczy zadaj sobie pytanie  co takiego ludzie widzą w „dopalaczach”, że decydują się na ryzykowne eksperymenty na samym sobie? Jakie widzą KORZYŚCI(?) Czego   w   nich   szukają?   Czego   oczekują?   Czy te korzyści są istotne w sytuacji ryzyka i zagrożeń? Czy są prawdziwe?
DOPALACZE=manipulacja, „przygaszenie ludzkiego intelektu”, ludzkiej rozumności i osobowej sprawności. Gdy rozwinie się uzależnienie człowiek traci nie tylko rozumność ale i wolność. „

„Zostań szkolnym Omnibusem”zagadka nr 23 SKARBONKA
Chłopiec otworzył skarbonkę i stwierdził, że ma taką samą liczbę monet 10, 20 i 50 groszowych, które w sumie dają kwotę 25,60 zł. Ile monet było w skarbonce.

Powodzenia. Pozdrawiam. Pedagog szkolny.
źródło: K.A. Wojcieszek „Smak życia- czyli debata o dopalaczach”. Program profilaktyki uniwersalnej. Warszawa 2010.
            Reader’s Digest-  Super – rozrywka

28.04.2020 r. „Smak życia- czyli debata o dopalaczach” + zagadka
Uczniowie.


Nie mamy możliwości, aby spotkać się osobiści dlatego też proponuję wam wykonać krótkie ćwiczenia i zapoznać się z zamieszczonymi dla Was materiałami. Przekonajcie się sami czy aby na pewno wiecie wszystko o dopalaczach…

„1.    Ćwiczenie – sondaż wstępny, przygotuj kartkę papieru, z jednej strony napisz literę A, a z drugiej B. teraz przewróć na stronę A, zastanów się, bądź szczery sam ze sobą i spróbuj odpowiedzieć sobie na poniższe pytania: 
– Czy jest rozsądne wpuszczanie do domu nieznajomych ludzi, gdy jesteś sam? TAK/NIE
-Czy zgodziłbyś się na branie nowego, całkowicie nieznanego i potencjalnie szkodliwego leku w jakimś eksperymencie? TAK/NIE
-Czy człowiek powinien wiedzieć, co spożywa (je lub pije)? TAK/NIE

Teraz obróć swoją kartkę na stronę B:
– Czy wiesz, co to takiego „dopalacz”? (TAK/NIE)
–  Czy zdarzyło Ci się osobiście używać środka zwanego „dopalaczem”? TAK/NIE
– Czy gdyby „dopalacze” były tanie i powszechnie dostępne dla wszystkich (w tym dla osób niepełnoletnich) życie ludzi byłoby lepsze czy gorsze? Wpisać słowo: LEPSZE / GORSZE
– Czy osoby niepełnoletnie powinny mieć swobodny dostęp do substancji psychoaktywnych takich jak alkohol, papierosy, narkotyki, „dopalacze”, leki psychotropowe ? TAK/NIE
– Czy znasz DOKŁADNY skład chemiczny, pochodzenie i działanie, fizjologiczne chociaż jednego środka zwanego dopalaczem? TAK/NIE

Teraz odpowiedz na pytanie : czy roślina może ugryźć człowieka? Zaatakować? Ukąsić? Śmiertelnie ugodzić?
Pewnie przychodzi ci tera do głowy rosiczka która jest owadożerna, albo rzep, który wczepia się w ciało oraz pokrzywa, której ukłucie kojarzy chyba każdy z nas, ale pomyśl, czy człowiek może stać się ofiarą otruć? jakie to rośliny? Czy tylko rośliny mogą być trucizną? A co z kawą, alkoholem, nikotyną?Co sprawia w organizmie trucizna – roślinna, zwierzęca lub chemiczna? Co ona tam robi? 
Dlaczego rośliny bywają trujące? to sprawa wtórnych metabolitów i strategia roślin przeciw ich uszkadzaniu roślina nie może uciec i nie ma wydalania, więc swoje „odpady po- produkcyjne” metabolizmu czasami przekształca w coś trującego dla potencjalnych roślinożerców, broni się przed zjadaniem, prowadzi „wojnę chemiczną” z roślinożercami. Zwykle też substancje takie uderzają w jakiś wrażliwy element ludzkiego organizmu, często w układ krwionośny, nerwowy i w wątrobę (skuteczność jest tu pochodną selekcji ewolucyjnej – coś takiego musi być szczególnie sprawne w oddziały- waniu, zwykle wysoka skuteczność jadów i toksyn to nie jest przypadek, lecz wynik selekcji ewolucyjnej u roślin i zwierząt).

Wyobraź sobie zwykłego ziemniaka. Czy może być trujący?- tak, gdyż należy do rodziny psiankowatych (Solanacae), z których wiele jest trujących (np.  psianka słodkogórz,  ale też warzywo oberżyna). W zielonych fragmentach, w wycinanych przy obieraniu oczkach i młodych pędach gromadzi się niekiedy alkaloid sterydowy – trucizna solanidyna. Dlatego nie jadamy ziemniaków zieleniejących czy surowych  i starannie wycinamy oczka przy obieraniu (niekiedy odrzucamy całe takie zieleniejące ziemniaki) i łęty ziemniaczane, gdyż jeśli nie spożyjemy trucizny, to pozostaje ona dla nas niegroźna Nic, czego nie spożyjemy nie może  nam zagrozić jako trucizna!).
A grzyby? Nie raz pewnie słyszeliście o zatruciach grzybami, a nawet o śmiertelnych ofiarach tych zatruć.”

Co determinuje do spożywania dopalaczy – nieostrożność, głupota, ale przede wszystkim brak wiedzy na temat zawartości i szkodliwości dopalaczy.
DOPALACZE TO TRUCIZNA, zawiera domieszki wszystkiego czego nie chcieli byście spróbować .
Jeśli nie spożyjemy dopalaczy TO SIĘ NIE ZATRUJEMY!

W załączniku zamieszczam zdjęcia to symulacja przedmiotów, które mogą znajdować się w dopalaczach. Masz wybór, decyduj świadomie. Rezygnuj z tego co sieje zniszczenie- REZYGNUJ Z DOPALACZY!!!

Jeśli potrzebujesz rady, pomocy skontaktuj się ze mną.„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 22 Terapia detaliczna
Pewna młoda dama kupiła po jednaj rzeczy w każdym z trzech stoisk w sklepie. Za każdym razem wydała 2/3 kwoty, którą w owym momencie posiadała i zostało jej jeszcze 5 złotych na powrót do domu. Z jaką kwotą kupująca rozpoczynała zakupy.

Powodzenia. Pedagog szkolny.

źródło: K.A. Wojcieszek „Smak życia- czyli debata o dopalaczach”. Program profilaktyki uniwersalnej.
            Warszawa 2010.
            Reader’s Digest-  Super – rozrywka

27.04.2020 „Smak życia, czyli debata o dopalaczach”- program profilaktyczny dla klas 7-8. + ZAGADKA


Uczniowie klas 7-8, rozpoczynamy realizacje programu profilaktycznego „Smak życia, czyli debata o dopalaczach”. W tym tygodniu każdego dnia otrzymacie informacje w postaci komunikatu lub filmu dot. profilaktyki uzależnień od dopalaczy, a także zadania promujące zdrowy styl życia. W ramach programu pojawi się również konkurs, do którego gorąco zachęcam. 

„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 22 Podaj łapę
Czy  potrafisz  na podstawie portretów psów zidentyfikować ich rasy? Może się to okazać niełatwe, ponieważ niektóre psy wyglądają tu trochę inaczej niż w rzeczywistości.  Życzę powodzenia.
Pozdrawiam Pedagog szkolny.

24.04.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 21 – Statki- zagadka logiczna Einsteina

” W porcie stało 5 statków.
1.  Grecki statek wpływa o szóstej i przewozi kawę.
2. Statek stojący po środku ma czarny komin.
3. Angielski statek wpływa o dziewiątej.
4. Francuski statek z niebieskim kominem stoi po lewej stronie statku przewożącego kawę.
5. Po prawej stronie statku przewożącego kakao stoi statek płynący na Marsylię.
6. Brazylijski statek płynie na Manilę.
7. Obok statku przewożącego ryż stoi statek z zielonym kominem.
8. Statek płynący do Genuy wypływa o piątej.
9. Hiszpański statek wypływa o siódmej i stoi o prawej stronie statku płynącego na Marsylię.
 10. Statek z czerwonym kominem płynie do Hamburga.
11. Obok statku wypływającego o siódmej stoi statek z czarnym kominem.
12.  Ostatni statek przewozi kukurydzę.
13. Statek z czarnym kominem wypływa o ósmej.
14. Statek przewożący kukurydzę jest zakotwiczony obok statku przewodzącego ryż.
15. Statek płynący do Hamburga wypływa o szóstej.

Który statek płynie do ort Said? Który statek przewozi herbatę?

Życzę powodzenia i udanego weekendu. Pozdrawiam Barbara Hajewska-Drab

23.04.2020 podziel się uśmiechem + zagadka

„Podziel się uśmiechem”
Uczniowie. Mam dziś dla was wyzwanie, 6 zadań, które każdy z Was jest w stanie wykonać nie wychodząc z domu, czy jesteś w stanie temu podołać? Oto ono:
1. Powiedz każdej osobie w rodzinie  5 miłych rzeczy.
2. Zadzwoń do swojej koleżanki/kolegi i powiedz mu coś miłego.
3. Zapytaj swojej mamy i taty w czym możesz im pomóc.
4. Zorganizuj w rodzinie kwadrans uśmiechu, w których będziecie opowiadać sobie zabawne historie, dowcipy.
5. Pobawcie się w „naburmuszoną żabę” jedna osoba  robi poważna minę, a reszta próbuje ją rozśmieszyć, kiedyś ta zabawa funkcjonowała jako „pomidor”
6. Pomyśl co pozytywnego zrobisz jutro dla innych.
„Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 20 „Łapać złodzieja”
„Pewien człowiek, powróciwszy do swego samochodu stwierdził, że padł ofiarą złodzieja. W aucie wybito szybę i skradziono jego portfel, klucze, radio i” telefon oraz „laptopa, trochę pieniędzy i biżuterii.  Poszkodowany szybko opracował plan schwytania sprawcy. Bez ryzyka udało mu się pomóc policji w ujęciu złodzieja, mimo braku jakichkolwiek śladów czy wskazówek świadczących o jego tożsamości. Jak tego dokonał.

Powodzenia. Jak zwykle trzymam kciuki. Nie poddawajcie się nawet jeśli przyślecie zła odpowiedź poinformuje Was o tym. Dopóki konkurs nie został zamknięty można stale próbować swoich sił.
Pozdrawiam. Pedagog szkolny

źródło: Reader’s digest „Super – rozrywka”

22.04.2020 „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 19 Dwóch rycerzy i król

” Dwóch rycerzy przyjechało na swoich  koniach starać się o rękę księżniczki. Król, który nie był zbyt chętny do wydania swojej córki za mąż, wymyślił jednak przebiegły plan i powiedział: Miasto znajduje się o kilometr stąd. Ten, którego koń dotrze do do niego jako OSTATNI, dostanie rękę księżniczki. Rycerze chwile stali zakłopotani… jednak po pół godzinie jeden z nich dostał rękę królewskiej córki, a walka była uczciwa. Jaki plan wymyślili Rycerze?” Życzę powodzenia. Pedagog szkolny.
źródło: https://www.quizme.pl/

21.04.2020 r. nauka zdalna+zagadka


Uczniowie. Kolejny tydzień nauki zdalnej przed nami. Myślę, że już dobrze zdążyliście opanować techniki nauki zdanej. Niektórzy z was są już nawet ekspertami w pewnych dziedzinach informatycznych. Zdaje sobie sprawę z tego, że nauki jest coraz więcej. Pamiętajcie jednak, że dobry plan oraz systematyczna nauka pomoże utrzymać zdobytą przez Was wiedzę w ładzie. Trzeba tylko oddzielić rzeczy ważne i pilne, które musicie wykonać sami i szybko, od tych mniej ważnych, nie ważnych i nie pilnych, które możecie wykonać w późniejszym czasie lub delegować do ich wykonania kogoś innego. Pracujcie nad samokontrolą. Regularnie wykonujcie i odsyłajcie zadania. Z pewnością pomoże wam to uniknąć powstawania zaległości. To właśnie teraz jest czas na wypracowanie technik organizacyjnych. Wierzę, że jesteście w stanie to osiągnąć. W razie trudności, problemów służę pomocą. Bądźmy w kontakcie.  
„Zostań szkolnym Omnibusem”Zagadka nr 18 stu metrowa drabina
Pewien mężczyzna spadł ze stu metrowej drabiny i przeżył. Jak to możliwe? Zagadka krótka i wcale nietrudna. Trzeba sobie tylko wyobrazić jak to mogło wyglądać. Pamiętajcie, ze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Pozdrawiam. Pedagog szkolny.
źródło: https://www.quizme.pl/dzial/lamiglowki_logiczne

20.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 17 Kłopoty z bratem

Jestem jednym z pięciu identycznych braci, czterej pozostali kręcą się nieustannie niezależnie od pogody. Ja jestem razem z nimi, ale śpię sobie spokojnie w ciemnościach, czekając na wezwanie , kiedy pojawią się kłopoty. Czym jestem? Zastanówcie się przez chwilę, jestem przekonana, ze znacie prawidłową odpowiedź.

W konkursie wyłaniają się pierwsi liderzy, ale jeszcze nie ma osoby, która odpowiedziałaby na wszystkie zagadki. Bądź pierwszy/pierwsza. Rozwiąż zagadki i wyślij do mnie prawidłowe odpowiedzi. Powodzenia. Pozdrawiam. Pedagog szkolny.
źródło: Reader’s Digest Super-rozrywka

17.04.2020 r. bezpieczna/y w sieci


Uczniowie, chciałabym dzisiaj zwrócić waszą uwagę na bezpieczne korzystanie z internetu. W czasie kwarantanny częściej korzystacie z internetu. Oczytanie wiadomości z zadaniami, wspomaganie nauki wysłanymi linkami, samodzielne poszukiwanie informacji lub korzystanie z różnych portali w czasie wolnym może skutkować ściągnięciem wirusów, a w efekcie wyciekiem danych. Warto się nad tym zastanowić. W załączniku zamieszczam wskazówki do bezpiecznego korzystania z internetu. Bądźcie bezpieczni również w sieci.

„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 16  Zagadka Sfinksem
„Sfinks, legendarny potwór o głowie kobiety i uskrzydlonym tułowiu lwa, zadał tę zagadkę greckiemu herosowi Edypowi. Kiedy Edyp ją rozwiązał rozczarowany Sfinks skoczył w otchłań. Oto zagadka: Jakie stworzenie chodzi rano na czterech nogach, w południe na dwóch, a wieczorem na trzech?” 

Powodzenia. Barbara Hajewska-Drab

źródło:
https://www.slideshare.net/Bpatryczek/bezpiecznie-w-sieci
Reader’s Digest Super-rozrywka

16. 04.2020 r maseczki+ zagadka

UWAGA!!!
Od dnia dzisiejszego obowiązkowe jest zasłanianie ust i nosa przez dorosłych i dzieci powyżej 4 lat. Można kupić, uszyć maseczkę lub zasłonić twarz chustą czy szalikiem. Lekarze zalecają jednak by skłaniać się ku rzeczom odkażonym najlepiej maseczkom. W załączniku zamieszczam instrukcję wykonania prostej maseczki: wystarczą dwie gumki i kawałek materiału, aby samodzielnie, w kilka minut wykonać maseczkę. W załącznikach znajduje się również instrukcja zakładania i zdejmowania maseczki, tak by zminimalizować ryzyko zakażenia. W przypadku wystąpienia infekcji/objawów przeziębienia powiedz o tym rodzicom, oni będą wiedzieli co z tym zrobić. Zostańmy w domu, a jeśli się nie da, zasłaniajmy usta i nos. Ochronimy w ten sposób siebie oraz innych. 

źródło:
https://www.pielegniarki.info.pl/article/view/id/10765
https://egarwolin.pl/artykul/dostana-bezplatne-maseczki/949687
https://wyborcza.pl/7,75400,25864776,koronawirus-jak-i-czym-zakrywac-twarz.html
https://www.medonet.pl/koronawirus/poradnik,w-aptekach-brak-maseczek–sluza-przede-wszystkim-do-ochrony-osob-zakazonych,artykul,67615337.html

„Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 15 – Nic i coś

W domu było coś i nic. Coś wyszło drzwiami, a nic oknami. Co zostało w domu? Odpowiedzi prześlijcie na mój adres email. Pozdrawiam. Pedagog szkolny.

15.04.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem”

Zagadka nr 14 Komputerowy wirus
Paskudny wirus dostał się do twojej sieci komputerowej. Żeby się go pozbyć, musisz odnaleźć dwie drogi od startu do mety: najwyżej punktualną i najniżej punktualną. Do śledzenia swoich postępów wykorzystaj dołączoną do książki folię. Każdy monitor ma określoną wartość liczbową, którą możesz ustalić posługując się paskiem kolorów umieszczonym u góry rysunku (pole startowe i pole mety nie mają żadnej wartości). Najpierw zdecyduj, w którym kierunku wyruszasz. Następnie uważnie rozkoduj odpowiedni monitor i zapisz jego wartość. Potem  przejdź do kolejnego monitora. Po ustaleniu  jego wartości zastosuj znak matematyczny, znajdujący się na przejściu między monitorami, czyli dokonaj odpowiedniego działania matematycznego na wartościach monitorów- tego, na którym jesteś. Otrzymany wynik staje się nową wartością liczbową monitora, na który właśnie wszedłeś. Tak samo postępuj przy przechodzeniu, do kolejnych monitorów. Na każde pole można Ci wejść tylko jeden raz. Ilustracja do zagadki znajduje się w załączniku. Powodzenia. Pedagog szkolny.

źródło: Super – rozrywka, Reader’s digest

08.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”

Zagadka nr 13 Wielkanoc
1. Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem, słodkie upominki każdemu rozdaje……………..
2. W ten świąteczny dzień każdy z nas się śmieje. A woda nie z nieba lecz z wiader się leje …..
3. Choć już święta blisko wiatr na dworze dmucha. Na talerzu w domu kiełkuje …………….
4. Zagląda ciekawie przez okienko – słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze……………….
5.W wielkanocnym koszyczku leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę ślicznie je ozdobię……………..
6. Tyle w koszyczku leży pisanek! A pośród nich słodki……….

Proste zagadki, wystarczą krótkie odpowiedzi. To już ostatnia zagadka przed przerwą świąteczną. Życzę Wam radosnych Świat, pysznych mazurków i babek, pięknych własnoręcznie przygotowanych pisanek i oczywiście mokrego lanego poniedziałku. Aż chciało by się napisać „Widzimy się po świętach”, ale to pokaże czas. Tymczasem odpocznijcie. Pozdrawiam. Pedagog.

źródło: edukacja.edux.pl/p-11724-zagadki-na-wielkanoc.php

07.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” 

Zagadka nr 12 – Trzy żarówki
Wyobraź sobie, że stoisz w korytarzu z 3 włącznikami (wszystkie są wyłączone). W pokoju na końcu korytarza znajdują się trzy żarówki. Wiesz, że każdy włącznik włącza dokładnie jedną żarówkę, ale nie wiesz który i nie widzisz żarówek, gdyż pokój jest zamknięty. W jaki sposób sprawdzisz, który włącznik włącza którą żarówkę, jeżeli możesz wejść do pokoju raz i tylko raz.
Zagadka może wydawać się skomplikowana ale należy wziąć pod uwagę to jakie właściwości ma  zapalona żarówka. 
Wierzę, że poradzicie sobie podobnie jak w przypadku poprzednich zagadek. Życzę powodzenia. Pedagog.

06.04.2020 r. UWAGA KONKURS

Moi drodzy. W zakładce nauka zdalna- konkursy. Pojawił się nowy konkurs w ramach akcji „Kartka dla medyka”, zachęcam gorąco do udziału.

„Zostań szkolnym Omnibusem”
Zagadka 11 „Okładka”
Kasia chciała się nauczyć pływać. Z domowej biblioteki wzięła książkę, na okładce której widniał napis : „jak-pływać”. Kiedy ją otworzyła, stwierdziła, ze nie było w niej nic na temat nauki pływania. Dlaczego tak się stało? . Powodzenia. Pozdrawiam. Pedagog.

03.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”


Zagadka nr 10 król i służba
Król ma 100 służących i żeby móc mag nimi zapanować, ponumerował ich od 1 do 100. Na koniec dnia wszyscy służący zawsze odmeldowują się u króla. Na przykład, służący nr 14 przychodzi i mówi: ” Służący numer 14 obecny”. Służący przychodzą jednak w losowej kolejności. Dzisiaj zauważył, że jednego służącego brakuje! Król ma bardzo słabą pamięć i na pewno nie zapamięta tylu liczb, a pod ręką ma tylko niewielki skrawek papieru, na którym może zmieścić 1 liczbę, mniejsza niż milion. Ma też ołówek i gumkę więc może ścierać to, co już napisał i napisać coś ponownie. W jaki sposób król może dowiedzieć się, którego służącego brakuje? Zadanie nie jest proste dlatego też zamieszczam mała podpowiedź: suma liczb od 1 do 100 jest stała i wynosi 5050. W jaki sposób można wykorzystać ten fakt? Życzę powodzenia, dużo odpoczynku i energii na kolejne dni. Pozdrawiam pedagog.

02.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”

Zagadka nr 9 „Lis, kogut i worek kukurydzy”
Farmer próbuje przeprowadzić przez rzekę lisa, koguta i worek kukurydzy. Łódź jest niestety bardzo mała i farmer może zabrać tylko jednego dodatkowego pasażera (lisa lub koguta) albo worek kukurydzy. Lisa nie można jednak zostawić samego z kogutem, a koguta samego z workiem kukurydzy, na żadnym brzegu rzeki. Wiadomo czym to grozi! Czy masz pomysł jak farmer mógłby bezpiecznie przeprawić wszystkich przez rzekę? Jestem przekonana, że tak. Życzę wszystkim powodzenia i pozdrawiam. Pedagog.

01.04.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem”

Zagadka nr 8 Niski i niższy
Dwaj bracia, którym natura poskąpiła wzrostu, zawsze zostawiają klucz do domku na framudze drzwi wejściowych. Kiedykolwiek kładą tam klucz do domku na framudze  drzwi wejściowych. Kiedykolwiek kładą tam klucz albo go zdejmują, zawsze Jacek staje na ramionach Placka chociaż Placek jest nieco niższy. To rozwiązanie zdaje się krzywdzić jednego z braci. Dlaczego godzą się na taką niesprawiedliwość? Zastanówcie się dobrze oraz napiszcie do mnie prawidłową odpowiedź. Pozdrawiam Barbara Hajewska-Drab.

31.03.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem” 


Zagadka nr 7Pilot
Wyobraź sobie, że jesteś pilotem samolotu. W Warszawie wsiadło 24 osób, w Krakowie 5, a wysiadło 12. W Poznaniu doszło jeszcze 8. Ile lat ma pilot? Zagadka jest podchwytliwa ale jestem przekonana, że poradzicie sobie z nią w trzy minuty. Powodzenia. Barbara Hajewska-Drab

30.03.2020 r „Zostań szkolnym Omnibusem” Zagadka nr 6

Witam serdecznie. Dziś zagadka krótka, ale wymagająca zastanowienia. Oto ona: Parys miał w koszu 3 jabłka, które rozdał 3 boginiom tak, że każda z nich dostała jedno jabłko, ale jedno jabłko zostało w koszu. Jak to możliwe? Powodzenia.

Jeśli macie trudności w nauce, nie radzicie sobie ze stresem lub macie zupełnie inne problemy jestem do waszej dyspozycji. Napiszcie do mnie wiadomość na dzienniku elektronicznym lub na adres email hajewska_basia@tlen.pl. Pozdrawiam. Barbara Hajewska-Drab.

27.03.2020 r. „Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 5 Grobowiec faraona

Kiedy egiptolodzy po raz pierwszy weszli do piramidy – miejsca wiecznego spoczynku faraonów – zapartym tchem przechodzili z sali do sali w poszukiwaniu skarbów Egipskie piramidy miały jedynie po kilka komnat, ale nasza ma ich wiele. Wczuj się w rolę poszukiwacza. Rozpocznij wędrówkę od wielkiej komnaty u podstawy piramidy. Zgromadź 3 symbole w oznaczonym porządku (oko, ww, zaokrąglony krzyż) i zanieś je na szczyt piramidy. Do żadnego pomieszczenia nie wolno Ci wejść więcej niż jeden raz, z wyjątkiem wielkiej komnaty, z której wyruszyłeś i do której masz wrócić. 
W odpowiedzi podaj tylko numer komnaty z której rozpocząłeś wędrówkę. Pozdrawiam. Pedagog.

26.03.2020

Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 4 Zupa gotowa

Witajcie. Dzisiejsza zagadka sprawdzi waszą spostrzegawczość i koncentrację. Oto ona:
„Ania chce kupić dwie identyczne czarki na zupę dla siebie i dla Jacka. Czy potrafisz wskazać jedyne dwie, które tworzą parę?”. 
Przypominam, że do konkursu możecie przystąpić w dowolnym momencie i wykonać dowolną ilość zadań. Na najlepszych czekają nagrody :-). Zachęcam do krótkiego treningu mózgu. Pamiętajcie, że systematyczne ćwiczenia pozwolą zachować wasz umysł w dobrej kondycji co wpływa na efektywną naukę. 
Pozdrawiam. PEDAGOG.

25.03.2020 r. „Zostań szkolnym omnibusem” Zagadka nr 3 Niesforna  kaseta


Nocą jadąc samochodem słuchałem swojej ulubionej kasety, która w pewnym momencie się skończyła. Nacisnąłem przycisk „wyrzuć”, a kaseta wystrzeliła ze szczeliny i upadła na podłogę, gdzie leżało wiele identycznych, również nieopisanych kaset. Zajęło mi trochę czasu, ale udało mi się wygrzebać właściwą kasetę. Jak to zrobiłem? 
Pozdrawiam, życzę wszystkim powodzenia.

23.03 -„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 2 „Kto ukradł klejnoty ze statku

Japoński statek płynął na zagraniczne wody. Kapitan statku poczuł się zmęczony i postanowił wziąć prysznic. Przed kąpielą zdjął swój diamentowy sygnet i zegarek i położył na stoliku. Gdy wrócił z kąpieli spostrzegł, że jego rzeczy zostały skradzione. Wezwał wtedy do siebie 5 członków załogi, których najbardziej podejrzewał o tę kradzież i zapytał ich, co robili w ciągu ostatnich 15 minut.

KUCHARZ: (z nożem w ręce) „Byłem w chłodni po mięso na dzisiejszą kolację”
INŻYNIER: (z dużą latarką w ręce): „Sprawdzałem działanie generatora prądu pod pokładem”
MARYNARZ: „Byłem na maszcie, aby poprawić flagę, która przez pomyłkę została powieszona do góry nogami”
OPERATOR RADIOWY „Starałem się nawiązać łączność z naszą firmą, aby powiadomić ją o pozycji statku”
NAWIGATOR: „Mam dzisiaj nocną zmianę, więc teraz spałem w mojej kabinie”

Kapitan po wysłuchaniu wszystkich, przyłapał jednego z nich na kłamstwie. Jak myślisz, kto ukradł klejnoty kapitana japońskiego statku?

Na odpowiedzi czekam jak zwykle na dzienniku elektronicznym (wiadomość do pedagoga Barbara Hajewska-Drab) lub pod adresem hajewska_basia@tlen.pl . Powodzenia.

„Zostań szkolnym Omnibusem” zagadka nr 1 (O)błędny pokójCzy jesteś spostrzegawczy? Przyjrzyj się temu pomieszczeniu, zrób to jeszcze raz, ale tym razem dokładniej. (Spójrz na rysunek w załączniku). Coś tu nie gra. Mówiąc prawdę, na tym obrazku znajduje się minimum 15 niewłaściwych elementów. Ile Ty znajdziesz? Na wykonanie zadania powinno Ci starczyć 15  min. Powodzenia!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.